Sysselsättning en måndag

star_trek__the_motion_picture_by_1darthvaderJag la över 12 filmer från min externa hårddisk till min Mac i eftermiddag. Lite senare kopplade jag upp Lapen mot AppleTV och sitter nu bekvämt i soffan och tittar på den första av Star Trek-filmerna: The Motion Picture från 1979. Det vill säga – just nu gör jag en paus i tittandet.

Ja. Jag erkänner. Jag är en Trekkie!

Men det var länge sedan jag senast såg nån Star Trek, och tidigare idag satt jag och blev sugen på filmerna. Tror jag har allt om Star Trek. Såväl filmerna som teve-serierna. Den första från 60-talet, Voyager, Deep space nine, The next generation. Vilka har jag glömt?

Som sagt! Jag är en Trekkie. Men jag har inga prylar. Inga affischer. Inga souvenirer. Inget sånt. Och har aldrig varit på nån sorts Star Trek samling. Händer sånt i det här landet?

dune-movieSå långt tillbaka jag kan minnas, har jag varit fascinerad av Science Fiction. Av rymdresor. Andra världar. Andra galaxer.
Inte av krig och våldsamheter! Av upptäcksresandet! Av möten med andra… kulturer!

Kan det ha varit min pappas fel? Han gav mig redan i min tidiga ålder böcker av typen: Sven Hedins resor i Gobi-Öknen, Marco Polo i Kina…

Jag är fallen från en allmänbildad fader.
Jag säger bara det…

Jodå! Jag gillar Star Wars och Babylon 5 också. Dune (efter Frank Herberts roman från 1965), men föredrar helt klart miniserien gjord 2000 framför filmen från 1984.
Och visst har man sett en hel del annat i genren också, liksom läst ett ganska stort antal böcker.

Och självklart: Liftarens Guide till Galaxen.
Vad vore livet utan böcker av Douglas Adams?

Ja! Så är det Dr Who! Icke att förglömma Dr Who! Har sett vartenda avsnitt som gjorts sedan 1963 – utom sista säsongen. Säsong 9 av nya Dr Who från 2015. 😦
Uppenbarligen dags besöka Amazon…

Doctor-Who-The-50th-Anniversary-Wallpaper-doctor-who-35308700-1920-1080

För övrigt föredrar jag i allmänhet de lite äldre filmer som finns.
Rent generellt!
För att fortsätta generalisera en smula, så är filmer – tänker på äventyrs och action av olika slag nu – numera mest bara snabba klipp och hetsiga slagsmålsscener. I hel- eller halvmörker dessutom.
Handling? Tja! Ibland!

Även filmerna om Batman var helläckra till en början, framför allt de fem första, men ”urartade” mer eller mindre sedan. Det sagoaktiga försvann! Det där som var och är så typiskt för Marvel!

Men just det finns kvar – ska ärligt erkännas – i en hel del Marvel-filmer även av nyare datum.

220px-Bourne_identity_1988_dvd_coverEtt exempel på ”gammal-bra – ny-dålig”, är Bourne Identity, ni vet… Jason Bourne.
Den första filmen spelades in 1988 och har Richard Chamberlain i huvudrollen. En av de bästa actionfilmer jag nånsin sett! Spännande – utan att vara pang pang hela tiden. Spännande i historien! Den har en handling! Något man kan leva sig in i! Känna nåt när man ser den, utöver nån sorts skräck (eller vad det nu är man känner)!

Bourne hade i alla fall i filmens inledning blivit misshandlad till döds (nästan) och kastad i havet, men räddas av en alkoholiserad läkare som spelas av Denholm Elliot. Denne räddar Bourne till livet och under ganska många veckor tränar honom att få tillbaka styrka och ork igen.

Men Bourne har förlorat minnet och det går inte att träna tillbaka. Inte förrän långt senare när Bourne blivit jagad och råkat ut för åtskilliga nya mordförsök återfår han det…
Sen kom dom med Matt Damon… och… nä… dom gillade jag inte…

Bourne Identity baseras på romanen som på svenska heter Identitet Kain och är skriven av Robert Ludlum. Jo, jag har läst den. Riktigt riktigt bra. En bladvändare absoluta!!! Har f.ö. läst flera av Ludlums romaner.

Så ett tips är att försöka få tag på den gamla Bourne Identity och se den. Se en spännande film med hel handling!!!!

May the force be with you!

 

