Har ett tag nu tänkt för mig själv att jag bör köpa en ny handmixer. Den gamla, en tämligen välanvänd Braun, var helt i plast och både missfärgad och tråkig. Föreföll ha börjat få små sprickor här och där, och dessutom hade den börjat gnissla. Men så blir det efter ganska många års trogen tjänst!

IMG_6632
Bye bye, äckelpäckel!

Missfärgningen i sig vore väl inte hela världen; jordgubbar, gröna blad och gurkmeja har alla en förmåga att ilsket fästa sig vid plast.

Men småsprickorna och det nytillkomna gnisslet sa mig att nu var det hög tid att pensionera trotjänaren. Tankarna for osökt till såväl bakterier som att den en vacker dag kanske skulle brytas sönder mitt i högsta hastigheten.

Efter att jag kommit hem från Stockholm skulle jag checka upp en bra.

Så for jag till dottern och minsann! Vad finns där i köket hos henne om inte en helläckor handmixer! De hade köpt den på Maxi, sa hon, och jag beslöt att en sådan skulle bli bland det första jag köpte när jag kommit hem igen.

IMG_6629
Ska jag verkligen behöva vänta till frukostsmoothien i morgon bitti med att inviga den här? 😦 NEJ! Jag ska göra hummus till middag i kväll! 😀

Men sen blev jag ju ofrivilligt lite väl mycket bunden vid hemmet som sagt, och inte förrän nu när förkylningen blott är en efterhängsen hosta och klibb i ögonen på morgnarna, kom jag iväg till Maxi.

Det blev inte exakt samma modell. Den min dotter har är helt svart (om jag minns rätt) och har sån där skruvad och något kraftigare sladd (det minns jag säkert), men den här har också en effekt på 750 W och själva stavdelen är helt i rostfritt och med slät halvcirkelformad kåpa runt knivarna. Lätt att diska med andra ord, och ingen risk att den får sprickor eller missfärgas.Jag är nöjd. (UNDERSTATEMENT!!!!!!)

När det gäller tekniska prylar, verktyg, maskinerier och liknande, är det viktigt att skaffa sig prylar av bra kvalitet. Det gäller oavsett om verktyget ifråga är en dator eller ett köksredskap. Den sortens nördighet är bra att ha.

Sannolikt även när det gäller en borrmaskin eller skruvdragare, men dit har jag inte kommit ännu.

