… färsk vitkål! Inte jag.

Idag blev det i en sallad – i morgon kanske wokad med vitlök, kummin och knaprigt bacon.

Mat! Märker att mitt liv kretsar en hel del kring mat. Inte i att äta stup i kvarten eller att jag mer eller mindre konstant tänker på mat i syftet att äta, men i betydelsen intresse för mat. Intresse för hälsosam mat, för vad dålig mat orsakar för sjukdomar och även psykiska problem.

IMG_6715Mat är inte längre bara mat. Mat är ett intresse för multiglobala företag i syfte att göra folk beroende, av att öka sin vinst, av att bli rika. Därför tillsätts ämnen i maten, socker inte minst, och därför odlas grödan på olika sätt så att det ska bli större skördar = mer pengar. Kanske, kanske inte för odlaren, men definitivt för det multiglobala företaget.

Sådana som Monsanto som tillverkar ett av världens starkaste och mest cancerogena gifter. Round up. Detta företag och mängder av andra som på ett eller annat sätt är knutna till Monsanto, satsar på mat. På kvicksilverbetat utsäde som tvingas på odlarna, på genetiskt modifierade sorter, GMO, som ska ge större skördar – men som samtidigt orsakar sjukdom hos dem som äter grödan.

Läste nyligen att som en följd av att människor blir alltmer medvetna om GMO, så försöker nu Monsanto ta fram arter som är sötare och alltså ska få människor att i ännu högre grad köpa den GENMODOFIERADE sötare varianten – för att själva inte tappa marknadsandelar utan fortsätta tjäna pengar på att de förgiftar människor.

För ni vet väl att socker är mycket beroendeframkallande!

Dessa rader är bara ett litet skrap på ytan. Jag vet. Men jag blir mest bara deprimerad när jag hör och läser om hur det går till med en så viktig sak som att få mat i magen. Ren, näringsrik föda. Som inte förgiftar, gör oss drogberoende, och tar dör på oss.

Undrar just vilket som kommer först. Meteoren som krachlandar på jorden och utplånar allt liv, eller massdöd genom matförgiftning.

IMG_6791Tacka vet jag färsk vitkål. Tomater. Sallad. Broccoli. Morötter…. name it, you got it… Oavsett om just den här kålen är svenskodlad eller kommer från… tja, vad vet jag? Italien? Lever farligt gör man väl ändå, matmässigt, även om man försöker undvika åtminstone de sämsta produkterna, så då kan man väl åtminstone unna sig det som är gott.
Så länge man har sig.

