Femte dagen

Femte dagen idag utan något animaliskt i maten. Inga ägg, inget bacon, ingen lax, ingen makrill i tomat, ingen salami, ingen grillad kyckling, ingenting som kommer från nåt djur! – och redan på tredje dagen började jag känna skillnad i kroppen. Liksom lättare! Tyvärr säger inte vågen det, men den är väl ingen perfekt mätare på hur man mår.

Vet förstås inte om det är animalisk föda i stort som inte är bra för mig, eller om det bara är… till exempel… ägg! Ägg är allergent, liksom fisk. Mindre när det gäller kött och fågel, men å andra sidan är ju griskött egentligen inte särskilt bra mat. Inte underligt att vissa anser det vara orent. Kan finnas trikiner och andra otäcka saker, så det måste vara väl genomstekt- kokt annars kan man bli sjuk.

Bacon och salami är ju heller inte direkt det nyttigaste numera. Inga charkuterier över huvud taget. För mycket tillsatser. Bacon t.ex är ju inte ens riktig bacon längre. Antar att det nånstans finns riktig att få tag på, men den vanliga som finns i butikernas kyldiskar är inte ens rökt! Det är diverse tillsatser som får det att smaka som bacon förmodas ska smaka. Läs innehållsdeklarationen på det ni köper, så ser ni att det är mängder med tillsatser som man egentligen inte ska ha i hälsosam, välsmakande mat..

Nåja! jag kunde ju ändå inte äta vare sig mjölkprodukter eller något av våra 4 vanliga sädeslag innan, så hur stor skillnad blir det egentligen att skippa kött, fisk ägg också? Knappast särskilt mycket, för trots allt åt jag övervägande vegetariskt i alla fall. Bortsett från att jag nu de senaste 10-14 dagarna efter att ha fått tillbaka aptiten efter virusinfektionen, mer eller mindre frossade i sånt här. Animaliskt. Vilket nog var bra för annars hade jag nog inte kopplat det dåligmående jag haft länge med just kött, fisk, ägg et cetera.

Så nu lär jag mig nu att laga mera vegan/rawfood än jag kunde innan, och det är ju bara positivt. Variation i kosten.

Det har ändå redan tidigare varit knepigt att äta ute eller hos andra, eftersom ”allting” tycks vara späckat med endera vetemjöl, ost/grädde eller för den delen en massa socker, så under ganska många år nu har jag haft vanan att alltid ha med mig nånting jag kan äta. Thailändskt, kinesiskt och japanskt har ur restaurangsynpunkt varit ”säker mat”, och lär så kunna förbli.

Ägg har jag trott att jag skulle ha svårast vara utan. men det finns alternativ när man bakar, och man måste inte äta omeletter eller kokta ägg eller traditionella pannkakor. Till exeempel. Till råga på allt har jag insett att jag håller mig mätt längre, och behagligare mätt, med kolhydrater än med kött, ägg et cetera. Hela jag känner mig faktiskt behagligare inombords. Redan nu. Femte dagen.

Och så köpte jag ett våffeljärn på vårmarknaden i lördags, sen dess har jag experimenterat… i går frukost de här med choklad… idag med kanel… och JO! Dom är nyttiga, fiberrika och proteinrika. OCH INGET SOM HELST SOCKER!
MEN GUUUUUUUUD SÅ GOTT DET ÄR!

IMG_6933

