Det kom på plats till slut

Det nya parasollet alltså.

Det var i går förmiddags! Jag hade tänkt lyssna på lunchkonserten i Immanuel, men skulle bara inom Clas Ohlson först. Hade kvar lite pengar på presentkorten jag fick när jag fyllde år.

Det var kallt ute. Långa jeans och tunna kängorna med strumpor innanför var påkallat. Liksom en fleecetröja och en tunn vindjacka utanpå. Var extra glad när jag susade nedför backen mot stan att jag i sista stund även tagit på mig regnkappan. Inte för blötans skull, det regnade inte, men för den genomträngande kalla vinden. Saknade faktiskt handskarna men tänkte det blir varmare på väg hem. (Läs: uppförsbacke)

Sen strosade jag runt en stund på CO, plockade till mig en del småsaker. Ett brynjärn till mina köksknivar. Färgpennor. En liten termosmugg. Lite annat smått. Bortsett från brynjärnet som behövdes, och pennorna som jag ville ha, var det mest småsaker för att få slut på de där presentkorten. Nå det var inte så mycket. Bara lite drygt 200:- kvar där sammanlagt.

Det var först när jag gått igenom kassan och var på väg ut, som jag fick syn på parasollerna. De var inte ett dugg dyra. Fynd, skulle man kunna säga. Och jag har ett tag nu tänkt att jag ville ha ett nytt. Ett lite större än mitt gamla. Ett man kan sitta under även när det regnar! 240 cm läste jag på lappen. Jaha! Tittade uppåt. Jaha!

Skulle jag få med det hem då? Föreställde mig ett 240 cm långt paket på cykeln. 4 km hem. Sitta i kyrkan först och lyssna på kören….
Och släppte ändå inte ens fram tanken på foten! Inte min fot alltså. Parasollets.

Jag kände mig lite fånig när jag insåg att parasollet givetvis leverades i kortare delar. Och foten behövde inte vara av järn, det fanns såna där i plast också att fylla med vatten. Så vikten skulle inte vara något problem… och nog sjutton har jag forslat både det ena och det andra med hjälp av cykeln förr… och jag kunde få en bra bit rejält snöre… och hjälp nerför rulltrappan och ut…

Så jag köpte hela paketet! Öhh… båda två paketen… Band fast på pakethållaren – det långa paketet var ju faktiskt bara 125 cm långt – och beredde mig på att gå hela vägen hem. Konserten var ju ändå inte att tänka på nu längre. Alltför bökigt. Bye bye Clas!

Och det gick till och med att cykla med bagaget! När jag bara kom utanför centrum så det inte var en massa folk som drällde omkring.

IMG_7277

Det var i går förmiddags det! Sen blev de ståendes. ”Jag gör det sen!!!” ”Det är för kallt!!! Det regnade en skvätt eller två också. Sen blev det kväll och natt och mörkt…

IMG_7283

Men se på tusan! I dag fick jag det på plats! Trots att det är lika kallt idag! MEN??? 240 CM?!?!?!? HUR BRED ÄR MIN UTEPLATS EGENTLIGEN? BREDARE ÄN 240???
Det såg ut som om det var ett utrymme kvar in till väggen på runt en halvmeter! Nä-nä-nä-nä… förvisso är min altan ganska så stor, men knappast tre meter från väggen och utåt! Möjligen uppemot två och en halv, om man är optimist.

Det tog mig ända till efter lunchen innan det slog mig. Det var höjden! Parasollets höjd! Längd! Reslighet!!!! 240 cm! HAHAHAHAHA!!! Och så är ju det där… tygsjoket… vad det nu är gjort av… inte sträckt ut plant. Det är ju lite kupat.

Jaja! Den är nog ändå tillräckligt stor för att kunna sitta skyddad under när det regnar. Så länge det inte även blåser och är kallt förstås.Men jag ska nog flytta den till andra halvan av altanen, och ha mitt gamla röda som är mindre här vid baden-baden-kopian. Tror det blir ännu bättre där med det lilla cafébordet och de två stolarna under.

IMG_7279

Men inte i dag… det är för kallt… det blåser… det blir nog regn…

