Det är mycket med det jordiska

Det gnager i tankeverksamheten. Många intryck som  ska sorteras; tas in eller kastas bort. Vill läsa den artikeln eller den boken. Känner ett inre tvång att jag borde börja skriva. Det är hög tid.  Men det blir bara tankar som inte fullföljs.

Som en ständig dans med Facebook. Nytt hela tiden. Man hänger inte med i flödet. Informationen är sönderhackad. Snuttefierad. Det intressanta finns där. Också. Men när man ska ta tag i det, svinner det undan. Som sand som rinner mellan fingrarna. Efter ett tag är bara dammet kvar. Smutsen under naglarna. Den torra huden. Det matta avtrycket.
Jag är trött på Facebook men tycks ändå hänga kvar. Förstår inte varför.

IMG_7451

Läser Stephen King mellan varven. Staden som försvann, eller som den också heter. Salem’s Lot. Den fångar mig inte. Jag har läst den förr, och då slukade jag den. Det är lite konstigt! Jag har läst massor av Stephen Kings böcker, och de flesta har jag tyckt om. Och språket – HUR han skriver – tycker jag mycket om. Även i den här.

Funderar på att strunta i att läsa färdigt den. Är ungefär halvvägs. Spänningen börjar stegra sig i berättelsen, men jag är otålig. Vill att den ska ta slut så jag kan lägga den i högen för det som ska till mitt stamloppis.

Känns som om jag hellre skulle läsa facklitteratur nu, men skapade mig en idé om att läsa den skönlitteratur jag har kvar, och sen göra mig av med dem. Spara några favoriter. De jag läser om. Om och om igen. Stephen Kings mastodontberättelse om Det svarta tornet, bland annat.

IMG_7451Febern kommer och går. Är inte lika hög idag som igår. Jag kan tänka. Någorlunda. Och läsa. Någorlunda. Men det kommer svettvågor. Sängen luktar skunk. Jag luktar skunk. Håret är fettigt och spretigt. Inga fluffiga lockar här inte. Har inte duschat på flera dagar. Har inte bytt kläder på två dygn. Pyamasbyxor, trosor och linne.

Bytte i alla fall linne och tvättade mig under armarna i eftermiddags. Och la ut de två favoritkuddarna på luftning i en stol på altanen. La sen ut mig själv också på altanen. I en annan stol. En baden-baden-kopia som egentligen är helt omöjlig. Men med lite vilja så. Och nej – ingen filt idag. För varmt. Inte ens i solgasset utan under parasoll. Som sagt. För varmt. Annars skönt.

Läste. Somnade inte.

 

