Den hann nog fylla 25. Det där med minnet – är som teflon – och tid, är nånting man har svårt hålla reda på ibland. Vissa saker har man väl noterat på något vis, men i de flesta fall finns ingen notering alls! I vart fall inte när man köpte den där dammsugaren. Rolfy.

Minns omständigheterna, var jag köpte den, minns till och med priset. Men året? Nix! Men det bör ha varit början av nittiotalet. Det glada. (Hur glatt var det egentligen?) O_o Jaja

Inte utan att det är en smula imponerande! Trodde en dammsugares livslängd nu för tiden med lite tur kunde ligga på max 10 år så där. Och även om den här inte användes under mina tre första år i den här stan, så är det ändå en ganska maffig ålder. En ålder som man i stort sett bara kunde förvänta sig när man köpte en dammsugare på 30-talet. Medan man fortfarande satsade på kvalitet och hållbarhet. OCH dom gamla electroluxarna HÖLL! Trots brist på elektronik, automatisk sladdvinda, valbar sugeffekt och liknande. Sen var dom liksom runda – som en dammsugare av marsipan faktiskt – och endera mörkt grågröna eller mörkt brunröda. Min barndoms var mörkt brunröd och gick att åka på. Fast det fick jag förstås inte.
Jo jag tycker mig faktiskt minnas att den hade medar!

Minns sedan, måste ha varit en bit in på 60-talet, mammas gruffande över den nya flotta dammsugaren, att det minsann hade varit hur dumt som helst att köpa ny. Det gamla var bättre!!!! Jaja

IMG_1798
Ska iväg till tippen – när bara Birgitta kommer ihåg att hon lovade mig få hänga med dit med mitt skräp nästa gång hon skulle dit… denna veckan… ???…

Nu blir det väl att köpa ny här till mitt hem, kan tänka. Funderade faktiskt om man skulle kunna vara utan. Inte omöjligt! Inte omöjligt alls! Men då kräver det en del. Till exempel att jag plockar undan mattan. Har ingen lust asa ut en 2 x 3 meter orientalisk matta titt som tätt för att få den ren och dammfri. Är inte ens säker på att det finns nån piskställning här. Den har jag i så fall blundat för.

Det är inte alls omöjligt att sopa och torka golv mer frekvent. Har trots allt bara 31 kvm. Men jag misstänker att jag då skulle få göra det var och varannan dag! Eller ändra mitt beteende totalt. En matta binder ju dammpartiklar och annat, liksom! Smulor… popcorn… tacochips… extra filt… ludd… ett par tröjor… reklam… fjärrkontrollen till Apple teven… sockor… små mellanrumstandborstar… kaksmulor…

Och så blir det ju lite mer ombonat, liksom. I synnerhet på vintern känns det ju varmare och mysigare med en rödmönstrad sak under fötterna, liksom.

Men jag kan ju inte påstå att jag har nån särskild lust att lägga pengar på en dammsugare nu. Och den måste vara så liten och behändig som möjligt. Jaja

Det tål att tänka på…

Utan dammsugare krävs ännu mer av min städ-sida… som inte direkt är den mest framträdande av mina sidor…

Men som sagt… tänker… det är en av mina starka sidor…

