Måste få slinka emellan…

En sak är säker!!! Den här sortens potatis kommer jag aldrig mer att köpa!

Okay! Det var nån sorts introduktionspris på Ica närmast där jag bor. Eller också ville dom bli av med de här kvickt som attan. 10 kr för en påse på 900 gram är ju överkomligt. De andra olika delikatesspotatisarna kostade – om jag minns rätt – 24,90 per 900 gram. Så varför inte! Testa! Lät ju roligt med en tvåfärgad potatis! Blå och vit. Eller hur?

IMG_7563Första gången gjorde jag klyftpotatis i ugnen av en del av dem. De var mest lila. Mörkt lila. Och en del var lite gulvita inuti. Jag blev inte imponerad av smaken, som i stort sett var obefintlig, och konsistensen var blääää… blötmjuk på nåt konstigt vis. Om jag säger som så! Min favorit är King Edvard! Så förstår ni kanske.

Men champinjonerna var det inget fel på! Eller rödlöken!

IMG_1806Till laxen nästa dat stekte jag upp det som blivit över. Blev okay… men hade gått lika bra med mer grönsaker istället. Men man slänger ju inte mat. Eller hur?


Några dagar senare kokade jag resten av potatisarna. Då hände det här: SMARAGDGRÖNT VATTEN! Ser GIFTIGT ut!

IMG_1843Den här gången slängde jag dom.
Utan pardon!

Aldrig mer jag köper såna här potatisar. Inte ens för 9 kr påsen. Eller ens för en symbolisk krona.
Apropå potatis i butik! Vad är det för knäppa idéer handlarna nu har fått för sig? Man kan välja mellan mjölig potatis eller fast. THAT’S IT! Ja och så de där ”delikatesspotatisarna”. Eller bakpotatis.
Och den mjöliga man kan välja är helt klart INTE King Edvard. Det är en sak som är säker.

GRRRRRRRRRR!!!!!

Tror jag lägger av med potatis helt och hållet. Vad är det för mening med att äta sådant man inte tycker smakar gott? Kanske om jag får tag på riktig mandelpotatis nån gång. Eller King Edvard. Men… i den HÄR stan??? Tur det finns sötpotatis åtminstone…

(Tanken på att flytta hem till Helsingborg igen dyker än en gång upp i mitt huvud.
Om det inte hade varit för… )

