Det blev en bra dag i går

Det mulnade visserligen på, och det kom en rejäl regnskur senare på eftermiddagen, men det var behaglig temperatur vilket gjorde att det gick att sitta ute. Det var faktiskt nästan lite kvalmigt, trots att temperaturen bara steg till ungefär 20 grader.

Och jag kände mig duktig! Inte bara att jag sträckte ut cykelturen, jag fick gjort lite här hemma också. Såna där saker som legat och väntat på mig i evigheter. Gick igenom lådorna i hurtsen i badrummet, och fick slängt en hel del av gamla pryttlar. Sparade sånt som jag kan använda för att sätta upp håret, för nu tycks det som att jag äntligen inte tappar mer än normalt och alltså chansar jag på att låta det växa ut igen. YIPPIEEE!!!!

För den som inte vet och blir nyfiken, så är här en kortversion: Min förra lägenhet var sjuk. Läckage i badrummet och mögel. Och säkerligen för hög och osund fuktighet ändå.
Jag blev sjuk, vilket bl.a. visade sig i trötthet, ständigt må dåligt, förkylningar, blekhet, olust mm mm – OCH att håret tappade livet, så att säga, och jag tappade hår. Lyckligtvis inte fläckvis – det var inte fråga om Alopicia – men det blev tunt och trist och risigt. Livlöst! Så jag har haft det kortklippt sedan dess.
Hur länge? Minns inte exakt Två år? Jo, nåt sånt. På sommaren. Före renoveringen – innan jag ens visste att det var mögel i lägenheten! Och den vintern sedan, 2014-2015 blev det gjort.
Och nu har jag bott här i 7 månader. Tycks börja bli frisk från eländet nu.

I går var det ja. Jag röjde också undan den där tidnings-pappers-reklam-högen-med-mera som fyllde köksbordet. Torkade sedan av det och fönsterkarmen, och tog fram och kopplade in arbetslampan igen. Insåg nämligen härom eftermiddagen att det behövs det extra ljuset om jag ska kunna sitta där och arbeta även när det inte är vid lunchtid en solig dag mitt i sommaren. Då jag för övrigt hellre sitter utomhus.

Vad gjorde jag mer? Jo, gick ner i förrådet med två tomma flyttkartonger som jag haft som tillfällig förvaring av sånt som skulle till tippen. De stod i hallen och tog plats – framför allt för ögonen – och sen städade jag där också. Med golvtorkning och allt.

datortant transparantJag lyssnade på 12 podcast-sändningar av K.M. Weilands skrivarpepp, och jag ansträngde mig verkligen att lyssna. Tvättstugan halv 2, och diskade det mesta. Sen läste jag en liten stund på altanen, och sen på kvällen – erkänner! – såg jag på Netflix.

Har också bestämt mig för att jobba i Pages nu när jag skriver. Tror jag. Ska i alla fall pröva med det genom att lägga in en av de längre delarna av min roman som är tämligen självstående. Kan mycket väl vara en novell bara den, utan allt det andra skrivna. Har för mig den ligger på ungefär 40 A-4 sidor, enkelt radavstånd. Tror inte den behöver så mycket redigering, men oavsett kan den vara bra att börja med. För nånstans måste man börja.
Och jag kan även använda iPaden för att jobba med den.

Så till och med skrivarhjärnan har fått lite! Och mår även bra av att ha fått undan åtminstone en del av den där läbbiga röran. Och mer ska väck.

Idag är det härligt sommarväder! Än har jag inte stuckit ut på nån cykelrunda. Men jag tänkte äta lunch strax och sedan ta mig in till kyrkan och träffa mina gulliga grupp av gamla tanter där. Klockan 2 är det dags för sjukgymnastiken, säger väl hej till kompisarna efter det, och förhoppningsvis blir det en längre cykelrunda hem sedan. Ser redan nu fram mot altanen…

Och ischiasen tampas jag med fortfarande… suck… tur man kan cykla åtminstone…

4 Comments

Kommentarer inaktiverade.