Jag är på det igen! Kollar nya teman till bloggarna!

skrivmaskin transpAlltså, jag håller väl alltid öga på om det publiceras några nya. Jag tycker det är kul att testa hur de ser ut och hur de fungerar. Men lite generellt sett, så tycker jag de nya är ganska tråkiga. Liknar varandra ganska mycket. Och ofta är allting så stort!!! Och så det där slimmade, vitt och grå-grå-grå-grå. Nu pratar jag om dom som är gratis. Skulle inte för mitt liv betala för en viss layout. Alltså… det vet man ju inte säkert förstås. Men hittills har jag inte haft några som helst intentioner att bli så permanent med ett och samma utseende. Trots att det finns ett och annat snyggt bland de där. Som frestat! Erkännes!

Den här gången ställde jag in sökandet på ”mest populära”. Och scrollade allra längst ner i botten. Det första jag såg var att WP tagit bort många av de allra äldsta, minst populära menar jag. Hur många kan jag inte säga, men tror det är ganska många. En ren välgärning skulle jag vilja säga. Visserligen en del av dem rätt snygga, men alltför föråldrade i utseende och funktioner. Så som jag ser det.

Den här som jag valt nu, är en av de där jag haft ett gott öga till under flera år, men ändå inte mer än bara testat. Och nu när jag såg att den för det första passar bra som skrivarblogg, att den är lite kul med den geometriska stilen och har Featured Image – så att bilden syns på min andra blogg – så slog jag till.

Den har rent svart färg på texten, förmodligen färgkoden #000000, och slår inte över till grått vare sig i löptexten eller i rubriken – alltså klarare intryck och mer lättläst – eller ändrar på nåt annat efter att man bestämt sig och sparat det nya temat. Vilket alltså händer med de nyare!!! Eller om det bara är WPs fel i största allmänhet. Där t.ex. en vald beige färgton i bakgrunden kan bli blekrosa, eller fonten har annan storlek än hur den ser ut i Cusomizern, … eller att widgetserna är enorma eller med löjligt stort mellanrum, eller… ja det får räcka. Ni förstår nog att mina åsikter om WPs funktioner inte är helt, odelat positiva.
Det bästa! – att det är lätt att få kontakt med och kommunicera med alla underbara människor man kan möta i bloggosfären. Ni, alltså. Det krävs bara att man själv bloggar och ”säger hej” emellanåt. Inte för sällan. Inte för ofta heller, för den delen. Då kan det bli för mycket av en. Så kul är jag inte att jag ska ta upp hela atmosfären.

IMG_1884a
Igår gjorde jag den här bilden och publicerade i Words&Pics. Blev riktigt nöjd själv! Så den här och en eller ett par bilder till ska jag låta printa i affischformat för att testa och se hur de tar sig ut på papper. Ska bli väldigt spännande.

Och här sitter jag nu på självaste midsommarafton och utgjuter mig om en massa strunt. Har jag inget bättre för mig? Nä. Jag sitter på altanen. Det är lagom varmt och väldigt gott att sitta här. Har slumrat en stund efter lunchen. Suttit och läst. Bakade en banankaka till fikat. Nu puttrar en röd veggie-linssoppa på spisen, och senare i kväll ska jag leta efter nåt lämpligt på Netflix. Eller på min hårddisk. Även om jag… skulle väl egentligen… njäää… ingenting särskilt!

Är seg efter igår. Var ju och tränade hos sjukgymnasten, knatade lite fram och tillbaka mellan kyrkan och det sociala företaget för att få fatt i lamineringsmaskinen och fick gå en extra gång för jag hittade först inte plasten i A3-format. Ja, och sen då omvägen hem med cykeln när jag äntligen hade fått det där kaffet, och småpratet, och kompisgänget, och allting… Livet och universum! 😀

Så jag var extra fysiskt aktiv igår. Och därför seg idag. Och det får jag vara. Oavsett om det är midsommarafton eller inte. Och nu är det nog dags för soppa.

2 reaktioner på ”Helt otroligt!

  1. Kikade också på nya bloggteman för ett tag sedan och tycker att alla är lika (även om de nu inte är det). Fast jag behåller samma ett tag till. Hittade inget jag ville byta till. Men roligt att se vad som finns och ändras 😊

    Gilla

    1. De flesta är rätt tråkiga, faktiskt. Den jag har här nu är rätt ok men jag kan inte styra färgen på widgetarna. de ändras beroende på bakgrundsfärgen. Och Costume Design som jag har på W&P är knappt värt vad det kostar. De teman där man kan välja hela skalan av färg, bakgrund + 4 färger på andra ställen, är få. Och bilderna man kan välja som bakgrund är många, men de flesta väldigt röriga och påträngande i mönstret.
      Jag önskar ibland att jag kunde fixa att skriva på en rent vit yta, men jag vill ju se nåt snyggt och personligt på min egen blogg. Annars blir jag ruggigt uttråkad.

      Liked by 1 person

Comments are now closed.