Helt otroligt! – The sequel

Helknäpp! Jag alltså. Eller kanske inte knäpp egentligen, i någon grad alls, bara gör saker ibland som är fåniga och helt i onödan.

cropped-datortant-transparant-e1453571299212.pngJag satt alltså och bytte tema på den här bloggen i går kväll. Egentligen bara för att… jag bara satt! Och sen TYCKTE jag en del om det där med WP och bloggteman och annat. Tyckte det blev snyggt, lite annorlunda mot vad jag haft nu under en längre tid, där jag visserligen provat olika färgaccenter och funktioner, men ändå haft tämligen samma grundstuk. Det var INTE samma grundstuk nu. Alltså i går kväll.

TJA! Det temat var gammalt och anpassade sig INTE efter teknikens omständigheter. Jag hade nämligen glömt att kolla hur det kunde se ut på iPaddor och mobiltelefoner. Så nu ser bloggen ut som vanligt igen.
Så där satt jag alltså och hade tafsat helt i onödan på tangentbordet! Kunde jag inte gjort nåt annat istället? Läst? Eller skrivit? Eller nåt?

Ja ni förstår kanske nu att jag var Home Alone i går. På midsommarafton. Och kände mig mer ensam än på mycket länge. Till råga på allt fick den ena granntanten besök av vad jag tror kan vara en dotter- eller sonson. Med bihängande flickvän. Så där var ju prat… och sen var det mat sittandes utomhus… grillad… och musik… Ingen våldsamt eller stökigt på nåt sätt! Absolut inte! Men det blev så påträngande på nåt vis ändå. Bara just för att de var där! Bara ett par meter ifrån! För det gjorde att jag kände mig ännu mer ensam!

cat5Jag tycker inte speciellt mycket om den typ av musik de satte på heller, så när de kommit så långt i sällskapandet stod jag inte ut längre utan tog med lilla stolen och lilla bordet, stängde balkongdörren, och satte mig ute på andra sidan huset istället. Där är plats för nåt litet utemöblemang, i synnerhet om jag flyttar min cykel en liten bit, och eftersom det vetter mot vägen och villor och servicehuset, händer det åtminstone lite grand man kan se på. Mest bussen en gång i halvtimmen åt vardera hållet, och så de som jobbar i hemtjänst och far fram och tillbaka i sina vita bilar. Men en och annan vanlig bil, cyklist och gående också. Tyvärr ingen jag kände. Ingen som stannade och sa hej, eller så.

Men jag hade tagit med iPaden ut och det lilla tangentbordet som man kopplar upp mot paddan via bluetooth. Laptopen stod på laddning och jag iddes inte dra nån lång sladd med ut, annars hade jag nog tagit den istället.
Och där satt jag faktiskt sedan och redigerade ett avsnitt av den där delen av romanen jag hade bestämt mig för att börja med. Och under den stunden – jag vet inte hur länge, hur många bussar som hann köra förbi – kändes allt frid och fröjd och bara bra.

Men jag känner mig fortfarande liksom lite utanför romanen. Men samtidigt inte tillräckligt utanför för att kunna se helt objektivt på texten. Känner att den är lite för… pratig… tror jag det är. Kanske.

Å andra sidan – även en tusenmilaresa börjar med ett steg.
Och sen ett steg till…
och ett till…

Hoppas ni har haft en bra midsommar, förresten!

Ännu en gammal bild ur den bara delvis sorterade fotosamlingen. Jag hittar ingenting! Men att sitta och fika med folk är väl alltid trevligt. Även när det är inomhus.
Ännu en gammal bild ur den bara delvis sorterade fotosamlingen. Jag hittar ingenting! Och jag fotograferar nästan inget nytt alls, för närvarande! Men att sitta och fika med folk är väl alltid trevligt. Även när det är inomhus. Även när man bara ser det på bild.
2 Comments

  1. Ofrivillig ensamhet är hemsk. Verkligen synd att det är så många mil emellan oss men du fanns i mina tankar. ❤ Kul att du börjat peta i manuset! Snart går det lättare ju mer du blir insatt i det 🙂

    Gilla

    1. Ja, allting har ju mer än en sida. Och ensamheten kan ju även vara skön och vilsam. OCH kreativ! Men bör nog skaffa mig rutiner även när jag inte måste vara på ett visst ställe kl 9. Undrar om jag kunde ta som vana att gå till bibblan och sitta där och jobba några timmar? Närmaste filial ligger bara en km härifrån.
      Och det finns ett litet kafé bara några minuters promenadväg bort. Men de har inte öppet så mycket och jag glömmer bort tiderna igen så fort jag kollat. hehe…
      Det hade varit jättekul om vi hade haft närmre till varandra!

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.