Jaa! Vad ska det bli av mig när jag blir stor?

I förmiddags hämtade jag på Ica (i postutlämningen förstås), de där bilderna jag beställde utskrift av i affischformat 40 x 50 cm. Väldigt spännande att få se ur de ter sig IRL! Och hur stort är egentligen 40 x 50 cm? När man liksom ser det på plats!
Nervöst också, för jag har ju tänkt leka lite med dem nu IRL, inte bara på datorn, med lite verkligt färgduttande och vad det nu kan bli. Har en och annan lös idé – fast samtidigt inte!
OCH! Tänk om det blir så fult så jag förstör bilderna?

Men om jag inte provar på, kan jag ju inte veta vad jag kan åstadkomma. Det hägrar onekligen i min fantasi, att ställa ut så småningom. Vi har ju ett galleri i anknytning till Cafeterian, och jag känner några stycken som jobbar som konstnärer.
En av dem har Art & Design… butik/galleri… finns en chans där… kanske…

När jag bara fått till de här första så jag vet lite mer om vad jag kan!
Undrar om mina idéer håller… 😉  😀

IMG_7803Hmmm… jag beställde ju matta! Hur blanka är då de blanka?

14 thoughts on “Jaa! Vad ska det bli av mig när jag blir stor?

  1. Men oj så spännande! Vad kul att se bilderna så där stort! Har också funderat på det- att det vore så kul att beställa kanske en tavla av någon fin bild man tagit! ( träffade på en tjej i Norrtälje härrom dagen som hade en jätte fin utställning i akvarell- hon frågade om hon fick måla av några av mina bilder! Det lät ju också som en kul grej! Ska bli spännande att se vad det blir av det! )
    Vad är det mer för konstnärsprojekt du har!
    ( nu ska vi se om mina kommentarer hamnar i skärpet…..

    Gilla

    • Jag känner mig helt handikappad nu när jag ser dem IRL! Men köpte på mig mer acrylfärg och lite annat smått och gott i dag. Hehe… och funderar på om jag ska flytta in slagbordet Norden i rummet trots allt. Behöver större arbetsyta när jag ska fixa med bilderna.
      Det är inte svårt och behöver inte vara dyrt att få utskrivet bilder som endera vanliga foton eller som affischer. Men de behöver ju ha full upplösning och ganska stora (filstorleken) för att det ska bli bra. Jag kan inte ta de bilder jag har på nätet och förstora upp såpass mycket, för då blir det nog mest pixlat skulle jag tro.
      Att du inte gör en fotobok av dina! Och sen kan du sälja den. iBooks/Apple har nåt man kan använda sig av, och det finns säkert andra media. ePUB!
      Spontant angående Norrtäljetjejen, tänker jag – varför ska hon ta dina bilder (dom är så bra så dom ska du själv dra nytta av). Hon kan väl ge sig ut och fotografera själv, och sen måla av.
      Men OM du låter henne göra det, så ska du ha betalt för det OCH du ska få kredit på varje foto/bild som hon målar. Det är DIN upphovsrätt det är frågan om där!
      Sen kan man ju inte göra nånting åt att folk kan kopiera ner bilder på nätet. Där är det väl bara att man gör det svårare genom att ha bilderna så små som möjligt samt ha sitt namn eller logo på bilden. Vilket jag nog borde börja placera nånstans mitt på igen, men samtidigt vill man ju inte skymma motivet i onödan. En vattenstämpel kan vara vettigt.

      Gilla

        • Det är svårt att svara på rakt av. Det beror på vad du har för program nu när du tar bilder och sedan publicerar dem. ATT du har nåt förstår jag eftersom du har den där ramen. Så kolla först om det finns en funktion där så du kan lägga till text. På en dator finns det ju photoshop, t.ex. Min favorit är pixlr, som finns gratis dels på nätet – http://www.pixlr.com – men även som appar. Där har du mängder med filter av olika slag, ramar – och möjlighet att lägga till en text. Den finns som app även för datorer, som är bra, men jag föredrar i första hand att jobba i den på iPaden. Samma app finns förstås till iPhonen – men skärmen är ju mindre där…
          Jag tycker den är suverän och använder nästan aldrig Photoshop numera.
          Instagram! Har inte sett att det finns nån textfunktion där, men fotona förminskas rejält när man postar där.
          Sen om nån vill måla av ett foto så hjälper nog ingenting.
          Apropå ingenting! De där senaste båda fotona med cyklar tycker jag är helt suveräna. De är inte bara det där vackra eller roliga et cetera som du brukar göra, de har det där lilla extra som verkligen gör bilden. mannen på cykeln som har kameran för ögat, och – faktiskt! – kvinnan som kliver fram bakom rosorna. Tänkte du själv på ordet ”syns” där nere i vänstra hörnet? Bilder som de där båda skulle du verkligen ta och samla ihop till en fotobok. Jag hade velat ha ett exemplar!

          Gilla

  2. Vad kreativt och nytt det där lät för min hjärna 🙂 Måla på fotografier! Hoppas du blir så nöjd så du vågar visa resultatet sedan 🙂

    Gilla

    • Har bara precis börjat kika på det än så länge. Bilderna har stått så där rullade på skänken i flera dagar. Känns PIRRIGT! Vad månde det bliva av det?!?!?!?!

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.