Bara onsdagar hela tiden

Och det känns väl så eftersom jag brukar tvätta på onsdagarna. Som en klocka! Och är det så jag bokar nån annan tid, är det risk att jag glömmer den.
Sån kan man va’ och det går väl bra!

Stormvindar och mörknande himmel här på eftermiddagen. Kraftigt regn utlovas. När ska det bli trevligt cykelväder? Nu tycks cyklandet mest bestå av rundor in till stan och sen i bästa fall en omväg hem. Regn och framför allt blåst tycks vara sommar nu för tiden.
Men för närvarande får man vara glad för en mil om dagen. Liksom äpplen lär det vara bra för magen.
(nu var jag väl en smula vitsig?)

IMG_1899

Det rinner på med manuset! Har gått igenom och justerat en del i parallellberättelsen. Det är ju inte så förtvivlat mycket än i den delen, hade velat fylla på med fler händelser, men för ögonblicket är fantasin vad det gäller den mer eller mindre Noll. Men det kanske dyker upp nån idé lite senare. Om inte annat så när jag börjar väva ihop de olika delarna till en hel berättelse. När man börjar se helheten och ställer sig en och annan fråga av typen: Men vad hände med det? Hur gick det sedan? Har det där geväret som hängde på väggen i mangårdsbyggnaden i första kapitlet blivit avfyrat ännu! Och i så fall – mot vem eller vad? Och varför?

Inte för att jag har nåt gevär på nån vägg i den här romanen, men det är ett vanligt exempel som används för att illustrera det där med frön som inte får glömmas bort.

Så jag lägger parallellhistorien åt sidan så länge, och ägnar mig åt nästa del. Vilket är nummer sex i den nuvarande ordningen. Hur ordningen blir när allt är klart har jag ingen aning om, Det blir en senare fråga.
Den delen har jag skrivit i form av dagboksanteckningar. Den kvinnliga huvudpersonens. Om det är bra att göra så eller blir totalt fel, är också nåt jag blir tvungen ta ställning till.

Skärmavbild 2016-06-28 kl. 20.33.09

Visserligen kan man skriva precis hur man vill – så länge det är välskrivet, passar med innehållet och för berättelsen framåt. Här har jag liksom ”snabbspolat” tiden framåt, ungefär en och en haölv månad i berättelsen, och rent spontant är jag inte helt tillfreds med dagboks-stuket. Så det gäller att se över det på så vis att ta bort sånt som känns helt onödigt, och göra en lite mer omfattande berättelse av det som absolut ska med.

För där är framför allt en ”anteckning” som måste vara med! Och jag kan lätt tänka att den skulle vinna på att utvecklas mera. Om det så skulle bli 40 sidor till! Ja hela romanen skulle nog vinna på det eftersom den knyter ihop en del bitar och händelser från tidigare. Frön får inte strös på nåt hälleberg, de måste få frodas och blomma!
Det blir en liten utmaning det där… Yippiiieeeee!!!!

datortant transparantOch nu har det börjat regna så smått…

Eders Ninna
– som egentligen borde städa…

 

ÄHHH!!! Sjutton heller!

