Raggsocksblues

IMG_1975Underrubrik:
Sommarn som försvann

Tagline: Sommaren då varma koftor, vindskydd och i övrigt inomhusaktiveiteter fick spela större roll än sol, strand, skog och långa sköna cykelturer.

Men det är inte vädret som gör att jag jobbar flitigt på mitt manus, det hade jag gjort ändå – men betydligt oftare sittandes på altanen.
Mina uteplatser/altaner/balkonger under mitt liv har alltid varit skrivande och läsande oaser. Oavsett hur de har sett ut. Men i brist på uteplats av något slag – har en fönsterplats fått duga.

Nu passar jag på sitta en stund därute med kaffet efter lunchsalladen – och lite choklad – medan det är en glipa mellan molnen. Funderar och smått hoppas på att den där björken som skymmer middagssolen ska blåsa omkull i stormvindarna. Men då måste jag väldigt snabbt flytta på mig…

IMG_1956

För övrigt fick jag sätta lite press på min testläsare. Hur många veckor som helst får han inte ha på sig, även om jag sa att han inte behövde stressa. Lunchmötet i morgon då jag hade tänkt prata om just hans synpunkter på åtminstone Del 2 blev uppskjutet. Han skulle skjutsa fruns dotter till Landvetter. Kollektiv missuppfattning, kallade han det för de hade fått för sig hon skulle resa på fredag.

I mitt stilla sinne undrade jag om han hade glömt meddela mig det, om inte jag först hade råkat kolla upp så han inte glömt. En liten reprimand kunde jag inte låta bli att skicka tillbaka, där jag sa att lunchen var väl inte hela världen. Luncher kan man ha massor av! Men ville ha synpunkter på åtminstone Del 2. Eller få veta att den delen är okej som den är. Och både Del 1 och Del 3 läste han ganska snabbt och stormgillade dem!

Så tillsammans med förklaringen om missuppfattningen, kom också: Du får synpunkter på Del 2 i morgon.

SUR! JAG! Hur kan ni tro det? 😉

Det är på tiden – och alltid något – även om jag hade hoppats han hade kommit längre i läsandet än så. Det är ingen petnoga korrekturläsning det är frågan om, inte heller nåt i stil med vare sig Heidenstam eller James Joyce utan väldigt lättläst, och han får faktiskt betalt för att göra den här genomläsningen.

Så till del 4 ska jag sätta en deadline. För jag behöver hans feed-back för att gå vidare… eller också får han strunta i det! Och ge tillbaka pengarna han redan fått .

(Han är förstås min Mac-vän också och har hjälpt mig supermycket under årens lopp, och min bäste vän rent generellt, så man får väl ta det hela med en nypa salt…)

 

9 Comments

  1. Alltså: den här sommaren har varit otroligt solig, har haft shortsen på mig nästan varje dag. Bra att du fick ordning på din testläsare!

    Gilla

    1. Tänk vad olika det kan vara med vädret! Visst har vi haft en del kortare varma perioder också, men mest tycks det ha blåst och blåst och blåst här.

      Liked by 1 person

  2. Det är väldigt påfrestande att vänta på testläsarens feedback. Hoppas du får dina svar imorgon som utlovat.
    Så du dricker kaffe igen 🙂 Jag dricker också någon gång numera men det är koffeinfritt bryggkaffe. De har magen klarat av hittills.

    Gilla

    1. 30 sidor, lite drygt 13 000 ord bara. Lättläst. Mycket dialog. Redigerad femtielva gånger. Som om det skulle ta så lång tid. Och jag har bara bett om det som ev stoppar läsflytet. Misstänker han tar det lugnt för att vi är vänner. Karlar… grrr… respekt… grrr… skulle kunna tro han var en brorsa även på riktigt…
      Nåja! Det kommer nog i morgon eller övermorgon. Tänker sticka ner till kontoret då ändå.
      Jag dricker bara lite kaffe. Max en liten kopp per dag, inte starkt, och oftast blir det bara halva koppen. Och o de flesta fall neskaffe. Och inte alla dagar. Men kände för lite ”fest” i dag. 😀 Saknar smaken på tungan.

      Gilla

    1. Är nog så. Det har ju ganska länge nu mest kommit vindar och väder från sydväst.
      Nu vid frukostdags är det bara 12,4 grader, molnigt och himla stormbyar mitt i blåsandet. 17 m/sek enl klart.se
      Tur man inte måste nånstans, även om jag hade behövt komma ut och röra på mig.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.