Innan jag ens hade satt mig ner för att äta lunch idag, hade jag fått lusten att cykla bort till stamloppiset. Det var länge sedan jag var där och tänkte jag kunde väl strosa runt lite i alla fall. Kolla om där är nåt klädesplagg som faller mig i smaken, eller några böcker. Även om jag bestämt mig för att inte köpa fler böcker som fyller upp här. Det finns ibooks!!! Och bibliotek! Men titta kan man ju!

Så jag åt min sallad och cyklade sedan i väg. Var där fem i halv två. De stänger två…
Men kommer å andra sidan inte långt, för bland det första har de dels porslin, dels… matbord

Två stolar och fyra ben

Och där var det! Precis sådant jag velat ha till köket ett bra tag nu, till mitt lilla pjuttekök.
Jag har mätt och rönt att bordet inte får vara mer än 75 x 75 cm. Jag sa ju att jag har ett tinyminikök…
Och det är inte helt lätt att få tag i det! Åtminstone inte där jag har tittat, där man har bord till kostnader som inte är hutlösa. Förresten! Det vete sjutton om det finns så många 75×75 bord i matbordshöjd över huvud taget. Mer än på IKEA. Där vinns ett vitlackerat för 395:- Heter väl Lidingö eller nåt sånt. Lindholmen kanske… eller… whatever…

Men då ska man ta sig till IKEA också. Sju mil till närmaste. Inga problem. OM MAN HAR BIL!

IMG_2027
Bordsskivan – med en klaff dessutom!

Mackompisen skulle till IKEA minst ett par gånger under sommaren. Sa han och lovade köpa hem åt mig. Köpa hem. hehe… Men endera kom inte han heller dit, eller också glömde han bort mig.

Birgitta vill uppenbarligen inte köra så långa sträckor (host host) och Pernilla skulle tycka det vore kul… men varken hon eller jag har pengar i nån större mängd nu (nånsin?) så vi sa: nån gång längre fram.

Och inget vettigt bord har jag hittat nån annanstans för att ersätta klumpiga åbäket slagbordet jag har nu. OOPS! Hade tills för några timmar sedan! För där, på loppiset, fanns det. Ett 75 x 75 bord OCH BETYDLIGT BÄTTRE ÄN IKEAS!

För det första: I trä! Rejält, stadigt, fyra ben ett i vart hörn (en liiiten bit innanför) OCH två stolar! Lika stadiga! Allt detta för 500 kronor!!! Perfekt! Man ska ha flyt. Man ska räkna med flyt. Att det dyker upp just det där man vill ha. Det skulle jag ha, bestämde jag. Trots 500:- som nog tandläkaren vill ha om nåt tag. (Skjuter lite på det kanske?) Eller optikern. (Det ordnar sig)

MEN! OKEJ! FÅ HEM DET DÅ???

På plats i hörnet – kan numera öppna frysdörren utan att flytta på stolen

Dom tar 300:- för hemkörning. ÅTTAHUNDRA FÖR ETT BEGAGNAR LOPPISBORD MED TVÅ STOLAR. HMMMM… Liiiite surt. Okej om man köper en soffa eller ett par olika saker samtidigt. Liksom mera! Men om jag så bara köper EN stol – för stor att ta på cyklen – och då ska betala 300:- för hemkörning… surt surt surt. Eller som folk säger nu för tiden. Det suger! Föredrar det uttrycket på engelska: IT SUCKS!

Okiddoki! VEM kan jag då ringa för att be om hjälp hämta. Om inte i dag så…
Birgitta! Chansar med henne först. Har större bil än Pernilla.
Jag ringer med en gång.
Hon svarar på studs.
Jag förklarar situationen, säger att dom stänger om en halvtimme, så vi kan hämta den på måndag — och hon svarar. ”Nä jag kommer med en gång.”
OCH DET GJORDE HON! !!!!!!!

Myshörna! Men man skulle kanske måla väggen i limegrönt och svalt rosa även i verkligheten? (FIlter: Icecream)

Det är nu man börjar fascineras lite extra!
Jag har alltså funderat ut vilken typ av bord jag vill ha, vitt, trä eller gladfärg, 75×75, hörnben, stabilt nog för iMacen…
Får för mig att cykla till loppiset just idag, och där finns detta bord. Ringer Birgitta som JUST precis då har tagit telefonen för att ta med den ut i trädgården.
Och det lustigaste är nog: att Pernilla hade föreslagit att jag borde ha ett bord med en liten klaff, rundad…

 

Man kan kalla det för slump, bönhörelse, law of attraction eller vad man vill. Jag fick enkelt, snabbt och behändigt det jag ville ha, har företällt mig hur det ska se ut – och visste jag skulle få! Bara inte när eller varifrån.

Och sen efter te och kaka och bubbelglädje i kroppen (nej inte drickbart bubbel, te sa jag) monterade jag fast benen och satte bordet på plats. Och nu när det hunnit bli kväll och jag sitter här i hörnet, känns det jättemysigt!
Vet bara inte riktigt var jag ska ställa stolarna…

Det gick för övrigt till på liknande sätt när jag fick min lilla gulliga pjuttelägenhet… den möblerade jag på pappret och dagdrömde om långt innan jag ens sett den i verkligheten… och kände att den var min…

10 reaktioner på ”Man får – eller blir – det man fokuserar på

    1. Ja bordet blev jättebra! Tror bättre än det där på IKEA hade blivit.
      Och om du kommer till Halmstad så blir jag JÄÄTE JÄTTE JÄTTE GLAD om vi kan ses. Inte nödvändigtvis för att du kan agera chaufför. utan för att TRÄFFAS!

      Gilla

        1. ABSOLUT!!!!! GLÖM INTE ATT HOJTA TILL!
          Sist jag var i Stockholm blev jag så sjuk så jag åkte hem i förtid. Halsont som inte var av denna världen i flera veckor. Med allt tillhörande. Jo, förstås var den av denna världen…

          Liked by 1 person

  1. Din energi är så smittande så jag ler nu…kul att det löste sig för dig!…
    och så ännu en gemensam nämnare…:)
    Jag ränner på loppisar nästan varje vecka och bara älskar möbler i trä! Hittade en gungstol (trånat i många år nu) för 500 men nej plånboken tillät inte eftersom vi reser till min mamma i Finland på lördag. Men nästa gång så! Och sedan ett litet läsbord till i den myshörnan jag tänkt i vardagsrummet.

    Gilla

    1. HEHE! Energi! Jo ibland så! Men önskar det var mera av den varan även när det gäller det fysiska. Men det har ju varit betydligt mer ont om energi även på det psykiska/mentala området till för inte så särskilt länge sedan, så jag är enormt glad att det hela bättrat sig så pass som det har gjort hittills. Och hoppas på fortsatt förbättring.
      Jag har inte plats med så mycket mer i min lilla vrå av världen. Nästa på önskelistan är att få till det lite mysigare på uteplatsen. Men eftersom det är en hyreslägenhet vill man ju inte lägga ner för mycket på den! Men stenplattorna är som ett hav i storm. Svårt ha nåt alls på den halvan som är värst.
      Tankarna inomhus är väl att nån gång skaffa en rejäl bäddsoffa att ersätta både säng och soffa med. Men då börjar man ju komma upp i kostnad så det får anstå. Åtminstone tills vidare.

      Liked by 1 person

Comments are now closed.