Tomato soup

img_8139

Well! Actually! Tomato – turmeric – black pepper soup!

Turmeric is very potent to take care of inflammations, that’s why I force myself to eat it. Can’t say I like the taste of turmeric. Oh no, I can’t! But the other ingredients made is easier, and what’s good for me – is good for me. The tomato soup itself, is delicious! I added some fresh spinach and whole grain rice to my serving. And it feels really good now, in the stomach and in the rest of the body
Link to the recipe down below. After the text in Swedish.

Rättare sagt – tomat, gurkmeja och svartpeppar soppa.
Med vitlök och vanlig lök också… Jag la i färsk spenat på sista slutet… Och råris…

Kan inte med bästa vilja ens påstå att jag tycker om smaken på gurkmeja, men det blev okej ändå. Äppelcidervinäger, kycklingbuljong och lite påspädning med herbamare hjälpte upp det hela. Receptet angav basilika också, men det hade jag ingen. Blev som sagt herbamare och spenat istället

Nyttigt som bara den! Bland annat så är gurkmeja inflammationshämmande. Och inflammation är det jag har, sa farbror doktorn i onsdags, som irriterar ischiasnerven… och påverkar ner i benen… och upp i ryggen…

Man kan hålla sig för skratt – men det är roligare att skratta!

Receptet finns här: 
Make Turmeric-Tomato-Black Pepper Soup in 15 Minutes to Fight Cancer, Inflammation and More

 

16 Comments

  1. Ischias är ett jäkla skit. När jag jobbade jobbade hade jag det från och till. Numera är jag pensionär och min ischias är som bortblåst. Gurkmeja har jag inte prövat. Däremot gillar jag saltgurka. 🙂

    Gilla

    1. Lyckligtvis är det inte fråga om nåt diskbrock… tror i alla fall att det här är bättre. Försöker intala mig det…
      Saltgurka kan vara väldigt gott – men har förstås inget med gurkmeja att göra. På Willys hittade jag smörgåsgurka av märket Garant. Den är riktigt god! Och ett svart te med apelsin. Mjummy!
      Pensionär jag med numera, och det är superskönt. Men trodde ju inte jag skulle få så här ont och besvärligt medan jag håller på att ”landa”. Men det går väl över… hoppas snarare förr än senare…

      Liked by 1 person

      1. När jag hade mest besvär med min ischias, sa min doktor.
        -Rör på dig, ut och gå!
        Inte så himla lätt när man har ont. Men det gör tydligen inte saken sämre, tvärtom.

        Svart te med apelsin har jag inte prövat. Blir att hålla utkik efter nästa gång jag handlar.

        Gilla

        1. Att cykla är min räddning, det lättar efter att ha rört på sig. Men morgnarna… jag säger bara det… eller om man suttit stilla länge…
          Jag gillade ett te som hette Bangalore Palace tidigare, just svart te med apelsin. Tror det var Liptons, men liksom flera andra goda Liptonteer så finns det tydligen inte längre. Tur det finns andra tebolag. Twinings t.ex. så man får riktigt Earl Gray…

          Liked by 1 person

          1. Cykling är väldigt bra. Själv har jag nästan slutat med cykling. Tycker det det är en form av … självmord. Nio av tio gånger har jag med mig fotoutrustning: kamera med batterigrepp och zoomobjektiv, andra objektiv + ibland stativ. Blir lite för tufft för mig på cykeln. 😀

            Earl Gray är inga fel. 🙂

            Gilla

    1. Thank you! The pictures where I found the recipe really made me want to cook it at once. In a way it was really delicious, but it will take some time to get used to the taste of turmeric. One has to spice it well then to taste, and let it cook for a while after adding salt and pepper. Then it will be this ”full” and creamy taste.

      Liked by 1 person

  2. Suck. Har upptäckt att tomat gör mig dålig. Svårt att ta in men jag mår bättre när jag har plockat bort det. Var sitter inflammationen?

    Gilla

    1. Inte helt ovanligt faktiskt. Har för mig det framför allt är det röda färgämnet som gör det. När mina äldsta barnbarn var små, och särskilt tvåan som var allergisk mot massor av olika saker, fick vi veta att generellt alla röda saker bör undvikas. Tomat, röd paprika, jordgubbar… En del kan inte äta morötter heller.
      Tomaten är ju dessutom en solanumväxt, liksom potatisen, och solaninet är giftigt. Allt som är grönt är INTE ätbart. Så mogna tomater är ätliga, köp enbart helt mogna. Klarar du varken färska eller tillagade?
      Så det är inte konstigt att tomaten är lite knepig, även om det finns vitaminer samt lycopen när den är tillagad
      Inflammationen är i bäckenpartiet. Därav irritationen på ischiasnerven och påverkan både ner i benen och uppåt rygg och nacke.

      Gilla

    2. P.S. Vid reumatiska sjukdomar och liknande bör man inte äta tomater. Det kan trigga problemen så det blir värre. Man får testa sig fram.
      Kan du äta ekologiska/ hemmaodlade?

      Gilla

      1. Det är magen som reagerar. Jag har reflux och har haft matstrupsinflammation. Den senaste tiden har jag reagerat på mycket. När jag läste att Adele inte fick äta tomat p.g.a att rösten påverkades förstod jag ännu klarare: jag är väldigt hes och kraxig nuförtiden och det är förmodligen från magen det kommer. Inga tomater alls går bra.

        Jag hade ischias en period under en lång tid. Det som hjälpte då var en ryggymnastikgrupp, då kunde jag fortfarande träna lite. Hoppas att du får bukt med ditt onda.

        Gilla

        1. Just det kände jag inte till, inte vad jag kan erinra mig i alla fall. Jag äter tomater på olika sätt ibland, har gjort det nu ett tag, men känner mig också kraxig i halsen och magen är inte helt ok även om den är bättre än tidigare, så jag ska följa ditt råd här. Inga tomater under den närmaste tiden så man hinner känna om det har nån betydelse. Tycker det är så många saker sen nyår, som jag inte kan äta längre, men har faktiskt inte tänkt på tomater i just det sammanhanget.
          Jag cyklar vilket har räddat mig, och ”dansar” framför bilderburken då och då, och har en del andra rörelser jag fått av sjukgymnasten att göra hemma. Bättre än sån där maskinträning faktiskt. Sen har jag börjat äta gurkmeja lite mer. Antiinflammatoriskt, bland annat. Märker att det minskar smärta.

          Gilla

          1. Den där kroppen… just nu borde jag inte alls skriva, fick en låsning i bröstkorgen/axeln som gör djävulskt ont.

            Gilla

Kommentarer inaktiverade.