IMG_1895Jo… alltså… den där inflammationen som irriterar ischiasnerven med mera är inte kul…  (understatement). Men heller inte kul gnälla öve tråkiga saker, så det kan vi hoppa över.
Hjälper ju inte.
Snarare tvärtom…

Det positiva i sammanhanget är däremot att RunKeeper talat om för mig att jag cyklat mera hittills i september än under augusti och har alltså lite längre genomsnittslängd per dag. Augusti var näst intill bottennapp sen jag började träna igen efter vinter och mega-allting… fast jag började inte föra nån logg förrän maj. Juni har hittills varit min bästa månad. En del av anledningarna till att det blev sämre cykelresultat i juli och augusti, har varit vädret… allt blåsande…

Gurkmeja!

… har jag börjat äta mot inflammationen. Knappt en vecka nu och jag fick pausa en dag för jag åt lite för mycket till en början. Magen bråkade lite, och jag förstod att jag måste äta det tillsammans med något stabilt. Bara en lättare sallad räcker inte. I synnerhet inte om det är rå grönkål nerhackad i den. HAHA!!!
Men jag märkte omedelbart att gurkmeja gav en effektiv smärtlindring och bara det är ju fantastiskt.

Medicinen Orudis som jag fick av doktorn tidigare fungerade också bra vad gällde smärtlindringen, men jag fick biverkningar som var hemska. Inte enbart hur den påverkade magen – vansinnig knip och sen rent allmänt obehag, småillamående, småknip, diarre, med mera. Och musklerna blev helkonstiga. Som om jag hade fått nånting som fick dem att slappna av så mycket att benen höll på att vika sig under mig. Och inte räckte effekten ett dygn inte… dom bara lovar och lovar…

Smärtlindringen är alltså lika effektiv när det gäller gurkmeja, och bortsett från lite mycket ”bubbel” i magen de första dagarna innan jag hade anpassat mängd och sättet jag äter den på, så är gurkmejan generellt sett helt utan biverkningar.

Vanliga paracetamol, t.ex. Alvedon; NSAID-preparat såsom t.ex. Ipren (verksamma substansen Ibuprofen) eller Naproxen; eller Treo hjälper inte ett dugg. Inte i mitt fall åtminstone. Endera är det meningslöst eller också fördärvar de magen.

Hur smärtlindringen från gurkmeja är för andra typer av smärta har jag ingen aning om. Mina problem beror ju på inflammation, och det är ju det som gurkmeja är så bra på att minska och läka ut.

Mer om gurkmejans effekter kan jag ännu inte säga ur personlig erfarenhet, men oavsett vilka hälsosidor man tittar in på så är skribenten smått lyrisk över effekterna. Tycks hjälpa mot allt. Det ser jag fram emot. kan man bli 25 år yngre också, på kuppen?

När det gäller dosering med mera, är rekommendationerna rent generellt att tillagad gurkmeja bättre tas upp av kroppen än det råa torkade pulvret. Dessutom bör man tillsätta nymald svartpeppar, det är piperazinet som är aktiv ingrediens där vilket förbättrar upptaget mångfaldigt. Besvär med magen kan bero på att man inte klarar svartpeppar, och då går det självklart att utesluta den. Men man får inte lika stor positiv effekt då.

Det är också bättre att dela upp dagsransonen på 3 eller 4 tillfällen – åtminstone till dess att mage och matsmältning vant sig – samt att konsumera sammanlagt 1 msk gurkmeja. Men att laga mat med gurkmeja i 3 gånger per dag, det tröttnade jag snabbt på. Smakar gräsligt och urtråkigt med samma kryddning på maten varje gång. För att inte tala om disken! Alla dessa orangegula bestick, porslin, grytor, stekjärn…

Yahooat nätet förstås, och häromdagen gjorde jag Turmeric paste! Tillagat genom att koka gurkmejapulver med vatten och på sluten tillsätta fett och svartpeppar. Låta det svalna och sen förvara i kylskåp för att intas teskedsvis tillsamman med vilken mat som helst. Som medicin typ… ni kommer till receptet om ni klickar på bilden här intill. Och man bör inte använda curcumin, som är den koncentrerat aktiva substansen i gurkmeja.

Jag vet inte om man kan köpa färsk gurkmejarot i den här stan, skulle vara spännande att prova.

Bilderna har alla fått länkar till olika sidor om gurkmeja.
Det finns hur mycket som helst ute i nät-rymden, även på Youtube.

 

2 reaktioner på ”Om andra saker…

  1. Intressant!
    Jag har läst om den lilla knölens hälsosamma effekt, men aldrig testat själv. Däremot så har jag köpt hem den och nu ligger den i kylskåpet och väntar. 😊

    Gilla

    1. Spännande! Jag vet inte ens var jag kan köpa en bit. Har åtminstone inte sett nån i de butiker jag brukar gå till, och har funderat på var det skulle kunna finnas. Vet inte heller vad jag skulle göra med den. Det jag sett på nätet är mest olika varianter på teer, oftast tillsammans med färsk ingefära och ibland andra kryddor. Och förmodligen i matlagning. Undrar hur den färska roten smakar. Bättre än pulvret? 🙂

      Gilla

Comments are now closed.