Om skrivande…

SKRIVANDE!
Icke att förglömma SKRIVANDE!

my-penDet satt fast för mig i över en vecka nyligen. Sån där ”rör-inte-datorn-typen” och ”öppna-inte-filen-typen” och ”nedsläckt-i- huvet-typen”! Men sen släppte det och sen förra helgen har jag jobbat på som bara den.

Under de här senaste veckorna har jag dessutom inte ägnat Facebook mer än nån enstaka slö tanke… alltså! Jag ägnar egentligen aldrig Facebook mer än några enstaka slöa tankar, men nu var det i princip ingen energi alls som gick åt det hållet. Ingen förlust. Skulle klara mig alldeles utmärkt utan FB, men har ett par vänner som jag messeng-ar med ibland.
Även bloggosfären har känts väldigt ointressant sedan jag fick fart på manusjobbandet igen. Så nu idag tänkte jag försöka skärpa mig åtminstone lite på den punkten. Fast erkänner att jag längtar till Scrivener just nu.

Jag har skrivit klart Del 6, oredigerad visserligen men fick godkänt av Testis att berättelsen håller. Samtidigt var han smått chockad över att inte ha fått en mer eller mindre perfekt färdigredigerad text att gå igenom. På så vis har jag skämt bort honom. Kanske på andra vis också. Han är som en lillebrorsa. Men jag sa det till honom, att texten bara är skriven inte jobbad med, så han visste. Han är själv en skrivande person och skriver bra. Annars hade jag inte bett honom om hjälp med det här. Och jag behöver honom inte för grammatik, stavning, ordval mm. Men han ska få läsa igenom hela manuset sen så småningom. När allt är klart.

11949857721037229538angel_icon_mo_01-svg-hiNu ska han läsa igenom Del 7 och 8 inklusive epilogen/slutknorren, och jag håller på med parallellberättelsen. Undrar emellanåt varför jag prompt skulle ha ett manus med parallellberättelse, men de hör ju ihop och den ena skulle inte fungera nåt vidare och vara urtrist utan den andra – och vice versa. Särskilt den ena skulle vara urtrist utan den andra, och den andra skulle vara underlig utan den första.

För övrigt var det berättelsen och karaktärerna själva som bestämde det. Det är deras historia det här! Jag bara skriver ner den!

9 Comments

    1. Ja visst är det så många gånger! Kruxet nu är väl mest att manuset i stort är färdigt, men jag behövde skriva en del nya scener och stoppa in här och där, och det känns nästan svårare än när jag ursprungligen skrev berättelsen. Men får jag bara till parallellberättelsen nu och in de delarna där de ska vara, så blir det en ”normal” genomläsning/redigering sedan. Att kunna se helheten! 🙂

      Liked by 1 person

    1. Hi! How nice of you to follow me! 😀 😀 😀 Welcome!
      Well! Learning Swedish might be something of a challenge, I’m told…. hehe… and google translator can give you a lot of laughter, I’ve noticed. Have tested swedish-english and english swedish and it’s … hmmm … so so… somewhat okay sometimes . HAHAHAHAHAHA! Can be used but be prepared for misunderstandings. LOL LOL LOL
      My intention was to write about writing since I’m working on my novel, but other topics get in my way occasionally. I also tell myself to be less picky with my blog posts – I put way too much time in them. Mustn’t be that perfectionistic with the blog posts- only with my manuscripts.
      (Sometimes I do write in english here – which I think you’ve discovered… 😉

      Liked by 1 person

      1. That’s okay… There’s always the translator but usually, it doesn’t provide the correct grammatical translation. Hahaha! 😃😃😃

        Gilla

        1. … nor the right words either, it can be quite hillarious sometimes. But still, knowing that it can nevertheless be of some help.
          A friend of mine was translating a manual for a technical device for the iPhone, using google transaltor as a help. But then ofcourse edited the whole thing. Suddenly he burst into laughter. The word driver had been translated to our word for the person who drives a car, not to what it should be. The harddrive. Ofcourse I burst into laughter too.
          But a translator is just a translator. It can’t think

          Liked by 1 person

    1. Åh vad roligt att du hittat tillbaka! Välkommen!
      Det var ju en period då tidigare när jag inte hade en aning vad jag skulle skriva om, så det blev ingenting och bloggen hamnade i dvala under ganska lång tid. Sen började jag ju jobba med mitt manus igen och då kom bloggen igång lite igen den också. Fast det blir ju inte dagligen och nu den senaste veckan – 10 dar nånting har internet i stort blivit lagd åt sidan. Men så är det ju ibland, och jag har ju inte lovat nån, allra minst mig själv, att blogga dagligen. 🤓😀

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.