Burning, burning

Sorry friends – today in Swedish only. But you can read about Mental Fatigue Syndrom on my other blog if you like. Words & Pics.

Jag lyckades skriva ett ganska långt inlägg om utbrändhet på min andra blogg, Words & Pics. Eller Mentalt utmattningssyndrom som det heter numera. Om jag fattat saken rätt. Till råga på allt skrev jag det på engelska. Inte dåligt. Inte dåligt alls, med tanke på omständigheterna!

yg3Hade tänkt skriva ett på svenska också till den här bloggen, men när jag kom så långt hade jag ingen ork kvar. Det blev soffan, Netflix och Vänner resten av dagen. Och sen har tiden gått. Som den alltid gör. Och jag är en soffpotatis…

Men att inse att det var ME som är basen till mitt smärtelände kändes ändå som ett skönt AHAAA! Även om det varken tar bort ischiassmärtan eller nåt annat. Men det kändes rätt bra att börja strunta i vissa saker. Typ äta gurkmeja till varenda måltid. (Inflammationshämmande – men INTE särskilt gott.)

Och nu då? Tja inte tycks jag få till nåt särskilt inspirerande här inte. Skrivandet kommer inte i nåt lekande flöde. Tvärtom. Men jag hittade en blogspot-blogg som hade ett väldigt bra inlägg. ”Tankar om utmattning”.

För övrigt finns det många bra artiklar, bloggar, hemsidor och annat där folk skriver både väl och initierat, så jag behöver inte slå knut på mig själv för informationens skull. Eller gnällande… Det räcker mer än väl att jag lever i det. Nu menar jag utbrändheten och smärtan, försöker undvika gnällande…

Istället försöker jag att ägna mig mera åt meditation, avslappning, affirmationer – att se mig själv som jag vill att jag och mitt liv ska vara – och liknande. Och gurkmeja… ibland… i nån soppa… Och blundar för alla dammråttor och smulor på golvet. Det skitiga badrummet och ännu skitigare köket. Vem orkar BRYYYY sig!

2 Comments

  1. Man kan stånga pannan blodig hur länge som helst tills man förstår kärnan till allt. Först då kan man göra de rätta sakerna för att en förändring ska ske. Vad skönt att du fått den där aha-känslan, nu kan du sluta kämpa emot dig själv och ta hand om dig på det sätt du behöver. Kroppens signaler är ofta svårtydda. Det värsta är att det finns tusen lexikon där du kan tolka in allt som stämmer men aldrig hitta den verkliga orsaken. Fortsätt strunta i dammråttorna, ge dig själv det du mår bäst av. Kram! ❤

    Gilla

    1. Jo visst är det så! Och vad är det egentligen som säger att P har rätt i att det är just ME/CFS som är boven i mitt drama? Nån form av utbrändhet och reaktioner efter många år som jag levt i konstant stress, ja. Men det finns ju mängder av varianter på det temat. Och spelar det egentligen nån roll om man hittar en specifik etikett?
      Det som var bra i det här AHAet är ju att jag kom att tänka till och insåg att jag stressade mig själv i att försöka göra ”rätt” och skynda på helande processen.
      Men jag måste säga att smärtan och stelheten är – jobbig… undrar just hur mycket det har att göra med gammal stress…
      Sen tror jag inte att det är bra att urskillningslöst strunta i allting. Då kan man komma in i den onda cirkeln att man inte orkar bara för att man inte orkar. Det gäller att välja det som trots allt känns bra, skönt och roligt att göra. Och vissa måsten…
      ❤️

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.