There’s no place like home…

936full-the-wizard-of-oz-poster

Gräsligt hemskt som jag missleder er nu, men min rubrik gjorde att jag omöjligt kunde motstå bilden ovan. There’s no place like home! Ingen annan plats är som hemma.

Men se, det hela skedde så plötsligt! JA! Plötsligt hände det!zyckqndte Fast jag har inte vunnit på Lotto eller nåt sånt… men vinsten är långt bättre än så! Jag har blivit med lägenhet i min hemstad!!!

Och fort gick det nu när det äntligen blev till! Jag har på mindre än en vecka sett lägenheten på hemsidan, ställt upp mig som sökande på den, och NU! IDAG! I EFTERMIDDAG! Fått klartecken att det är min!

Alltså! Jag har stått i kö i 6,5 år, och började mer intensivt kolla lägenheter i våras. Insåg att jag hade hyfsat bra med köpoäng. Till och med för en och annan lägenhet i de mest attraktiva områdena! Alltså Centrum…  Och en del andra där omkring. Men jag vill ändå inte bo så centralt. Vistas i centrala delarna av stan emellanåt – JA! Men inte bo. Och definitivt inte bo så dyrt.

1195423761294625418red_patent_leather_shoe_01-svg-hiNu under hösten har jag legat lite lågt. Inte kollat var och varannan dag. Men för en vecka sedan, ja mindre än det, tror det var onsdags, fick jag plötsligt ingivelsen att kolla om det fanns nån passande till mig. Och minsann!!!! En etta på 39 kvadrat! I ett område åt precis rätt håll, där jag bott tidigare och känner väl till. Med bra planlösning, i markplan och med uteplats. Med tvättmaskin och tumlare i badrummet, säkerhetsdörr och VETTIG KYL/SVAL. Mycket ”sval” och bara 24 l frys! Det kallas tydligen för kylskafferi.

Här är grönt och nära till allt jag behöver! Bra centrum med bibliotek och vårdcentral, Ica och apotek, nån sorts pizzeria och vad det nu är mer. Inom gång/cykelavstånd även Lidl, Maxi och Citygross. Och en hel del annat smått och gott. Allt kan man ju inte  minnas, eller se på eniros karta. JU!

Min äldsta dotter bor ca 5 minuters promenad därifrån, min andra dotter lite längre bort åt andra hållet, men inom cykelavstånd. Och det finns massor med cykelvägar åt alla håll genom och runt stan. Kan till och med cykla till Ikea! Förr när jag bodde i en annan lägenhet ganska nära den här, tog det mig 15 minuter att cykla dit och 45 att gå hem sedan. Med last på cykeln… Det verkar som om den cykelvägen fortfarande finns kvar trots en massa ombyggnader av motorvägen – och Ikea – och affärscentrat som sådant… en av döttrarna nämnde att cykelvägen nog var förbättrad den också…

red-shoe-hiSjälvklart la jag in en intresseanmälan! Dum vore jag annars! Hyran är inte alls att klaga på och det jag får för de pengarna är helt fantastiskt! Inte fy skam alls, skulle man också kunna säga!

I lördags kl 24.00 var det stopp för fler intresseanmälningar. Då låg jag på första plats. JAG HADE FLEST KÖPOÄNG!!!  Och kunde förstås inte komma i säng på ytterligare ett par timmar.  (Ine i går heller.) Och i morse kom mejlet med inbjudan till visning på torsdag em.

HUR TA MIG DIT? Ca 7,5 mil! Utan bil!
Jag kollade tågen och häpnade över hur mycket en biljett för den sträckan och 40 minuter skulle kosta. Och sen buss från stationen till området – hur mycket kan det kosta? och hur lång tid skulle det ta? 8igba97rt
Och sen efter visningens 15 minuter? Eller 30 kanske? Max!
Samma i omvänd riktning! Buss. Tåg. Och sen ta mig hem hit från stationen här. Cykel iofs. Kändes väldigt krångligt och jobbigt och DYRT!

8igba97rtSå jag bestämde mig för att skippa själva visningen. Spara pengarna tills det var dags att skriva kontraktet. Skrev ett mejl, där jag sa att jag inte hade möjlighet komma, men kände väl till området och även visste hur en sån etta ser ut. Och JA, att jag ville ha den!!!

Det tog inte många minuter förrän kundvärden ringde mig. Hon hade kollat min ekonomi och allt var grönt, och så pratade vi lite hit och dit om sakernas tillstånd och hon sa hon kunde skicka mig kontraktet per post för underskrift. Och så pratade vi lite till om lägenhet och flytt och lite annat nödvändigt…

red-high-heel-mdOch jag tyckte allt var kanon. Tycker. ÄR!
Det är ju så härligt det här! Snart ska jag flytta HEM!!!

Till mina familjer!
Till stan där jag tidigare bott under ganska många år och där mina barn fötts och vuxit upp.
Till dit där jag har cyklat oändligt många mil i de mest skiftande omgivningar. Skog, öppen mark, bonnvischan!, längs med havet.
En stad med UTBUD! Olika typer av butiker, företag, restauranger, parker, företeelser. Kultur och natur, NAME IT!!!!

Hoppas den där ungerska restaurangen finns kvar… och den indiska… den iranska… thai… ÅÅÅÅHHHH den där red-ballet-shoe-mdthairestaurangen på … !!!
Jag dreglar nästan här när jag tänker på det!!! Blir hungrig bara jag tänker på det! Och de där fantastiska kebabtallrikarna… (Inte tusan kan jag bli total vegan!)

Och jösses så roligt det ska bli att leta upp alla mina gamla cykelrundor…
och strosa i Fredriksdalparken…
släntra runt i city…
och Södercity…

Åhhh JÖSSES!!!!

Lägenheten är min från 1 februari… Så nu ska det planeras och struktureras och förberedas… tills jag ska dansa fram längs den där imaginära Yellow brick road i mina rubinröda skor… som en orkanvind ska jag dansa min väg hem.ruby-slippers-yellow-brick-road

Home is where your heart is.

***

THANK YOU!

17 Comments

  1. Jag ler så det gör ont när jag läser det här. Jag vet ju hur du har längtat så efter att få komma hem till din ”hemstad”. Äntligen! Grattis!

    Gilla

  2. Nämen herrelennart! Så spännande men jag fattar inte riktigt vart det är du flyttar! I vilket fall som helst låter det fantastiskt- och vilken tur! Och roligt att ha de dina så nära!

    Gilla

    1. Nä jag skrev ju inte rakt ut vilken stad det är, men det är Helsingborg. Headerbilderna kan ge en ledtråd om man har varit där eller känner till stan på nåt annat vis, men vet inte om de syns på readern. Man måste kanske gå in på själva sidan. Det ska bli så underbart så det går knappt inte att uttrycka det i ord.

      Liked by 1 person

    1. Jo det blev lite nära inpå, men det är ingen tvekan om att jag vill hem till Helsingborg igen. Men det har bott ett år nu, och det är ett par månader kvar till själva flytten

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.