Ja! Mycket märkligt. Eller inte?

I samband med att jag flyttade hit för ett år sedan, nästan på dagen faktiskt, rensade jag bort en hel del av mina ägodelar. Slängde en del, skänkte annat till loppisen.
Men det tog inte lång tid efter flytten, förrän jag insåg jag var tvungen göra mig av med mera. Bland annat en byrå som man mer snygg än funktionell. En del böcker och kläder och annat smått då och då, och en väninna till mig fick den ena mattan. Jag menar. Jag har ju bara 31 kvm här, och det ÄR litet!

Och nu? Joodå! Det rensas! Det cyklas till loppiset en del, kastas en del, ges bort en del på annat sätt än till loppiset. Erkänner! Jag har fått eller själv skaffat mig en del under året, men ändå! Inte trodde jag att jag skulle ta det ena cykellasset efter det andra och köra iväg med. Och jag behöver bilhjälp för att bli av med de där trädgårdsstolarna jag fick i början av sommaren. De var för dåliga, mer eller mindre murkna. Jag hade tänkt försöka göra nånting med de bästa bitarna – hade fått fyra stolar plus ett tillhörande runt bord som inte borde ha landat här alls – men ischias och landningsproblem efter Fas3-tiden satte stopp för den karriären. Som byggjobbare. Eller snickare. Så nu ska de till återvinningen. Tillsammans med lite annat skräp.

Ett gammalt parasoll ska också slängas. Det har blivit för fult och när jag nu sedan får så nära till Ikea, är det en enkel match att ta sig dit och köpa ett nytt till sommaren. Jag ska ju verkligen börja om på nytt!
Jag hade snurrat åt det här gamla med hjälp av en liten bläckfisk, men tänkte jag skulle öppna det och borsta bort allt skräp så inte det hamnade i bilen sen. men ni kan inte gissa vad som fanns där inne bland vecken. Jo nån av er kanske.

Där fanns nämligen inte mindre än fyra getingar! Säkert drottningar alla fyra. Det är ju getingställe här ute runt radhusen, men jag lyckades få bukt med dem på min altan då i maj nån gång. Jag gjorde en blandning av vatten, äppelcidervinäger (eller var det ättika), diskmedel och salt, och så strök jag ut blandningen så gott jag kunde på väggbiten mellan fönstren och taket. (Vi snackar om en låg envåningslänga här…)

Getingarna måste ha avskytt den lukten, för jag såg hur ett par försökte ta sig in under taket men flög iväg igen, så jag hade inte några problem alls med getingar i somras. Några flög förstås omkring här, men ingen byggde bo.

Jo innan det där med vattenblandningen, det som gjorde att jag alls tänkte på att försöka hålla dem undan på nåt vis, var ju att en hade börjat bygga bo under bordet. Lyckligtvis upptäckte jag den i tid så jag kunde ta bort boet och tvätta området där det suttit så getingen hittade inte hem sen. Men den flög omkring minsann och letade! jag hade flyttat bordet, och först flög getingen till det gamla stället. Sen hittade den bordet och sökte efter boet på undersidan. Det var då jag kom att tänka på lukten, och såg till att tvätta ordentligt nästa gång getingen var ute för att samla byggmaterial. Och sen googlade jag lite efter tips och av det blev det den där egna blandningen. Det var det jag hade hemma. Och den var ju effektiv.

Och nu hittade jag alltså getingdrottningar i parasollvecken! Tillsammans med nåt som kunde vara skräp – eller kanske var larver eller ägg. Jag vet inte! Dels såg jag inte tydligt – var utan glasögon – och hann inte heller för det vad det nu var föll ner till stenarna, mossan och de fallna höstlöven (hmm) och blev osynliga. Dessutom vet jag inte om ägg eller larver övervintrar, eller om det bara är honorna. Typ gravida…  man kan ju inte veta allt… för i så fall fanns det ju inget nytt att lära sig…

Alltså! Jag gillar natur! Men det kan bli lite för mycket av den varan ibland. Och då menar jag inte bara getingar. Men det tar vi en annan gång. Kanske…

Apropå röjning, dammsugning och sånt…

