Tid av glädje – tid av sorg

Glädjen att komma hem igen.
Sorgen när man inser hur mycket man kommer att sakna vissa människor.

Vi håller kontakten, säger man.
Jag kommer ner och hälsar på dig i Helsingborg, säger man. Det är en fantastiskt fin stad!
Men hur blir det? Man säger så mycket, och menar det verkligen! Men blir det sedan av att man åker ner och hälsar på? Precis som när man slutar skolan, en utbildning, ett jobb, en kurs. Visst ska man hålla kontakten! säger man. Och menar det. Men hur blir det?

IMG_1890Jag har på de här snart elva åren inte landat i den här stan. Den är inte min! Blev aldrig min! Aldrig riktigt ”hemma”.
Förrän nu på slutet. Inte stan i sig, men här där jag bor nu. I byn… eller vad man nu ska kalla det. Förort är det inte riktigt heller. Mindre – men inte liten. Det finns kyrka, skola, pizzeria – och en buss som går en gång i halvtimmen.

Det finns en massa natur. Och trevliga människor. Såna som nickar ett hej när man möts ute på promenaden. Såna som börjar prata vänligt när man möts i församlingshemmet på nåt event.
Men på kvällarna är det mörkt, tyst och tomt. Att titta ut genom fönstren på baksidan, är som att sticka huvudet i en kolsäck. Man är glad de gånger det är stjärnklart och månen lyser. Och vägen på framsidan av husen ligger mestadels öde efter mörkrets inbrott.

Saknad!
Meditation och samtalsgruppen jag är med i varannan onsdag kväll. Det gjorde ont i mig så jag nästan grät, när jag förra gången kände det sköna goda i vår grupp. Att inte vara med här längre. Pratet. Skrattet. Det är högt i tak och diskussionerna kan bli väldigt djupa. Till och med Platon kommer med på ett hörn ibland. (Vem har sagt att grottan är rund?) Ja, det intellektuella måste också få sitt.

Mötte i går en konstnärsväninna till mig, Anna.. Saknad saknad…
Cyklade sedan vidare till ett Galleri och minglade i en grupp inspirerande underbara människor. Varför har jag inte varit där mera? Oftare! (Fas3 tog musten ur mig…) Och jag skulle vilja vara med på de där akvarellkurserna fast jag inte kan måla. Eller kanske just därför. För att det är roligt, och inspirerande   Saknad saknad…
Liksom Anna nyss nämnd, blir alltid så fylld av skaparlust och kraft av henne

Rose-Marie, som jag pratar med en gång i veckan – och möter ibland även i andra sammanhang. Saknad saknad…
Kvinnor i kyrkan här bortom hörnet, dessa härliga, underbara damer i olika åldrar jag mött som är så fantastiska, roliga, vänliga. Dom ignorerar ingen bara för att man inte är född i den här stan! … Saknad saknad

Det hade kunnat gå att bygga upp vänskapsrelationer i den här byn – fast det tar förstås tid det där.

IMG_7988-1200Och så min Mac-kompis förstås och de andra på ”kontoret”. Fikastunderna där. Skrivandet. Pratet och tystnaden.
Men Macis kommer inte att försvinna, även om vi inte ses en eller ett par gånger i veckan hädanefter. Å andra sidan jobbar han kanske inte kvar i den här stan så länge till ändå. Han bor på annan ort, som man ibland säger.

Skulle kunna ta mig hit ibland och vara med – i samtalsgruppen nån onsdag eller på heldagsretreaten…
I galleriet för mys- och målarstunder, akvarellkurser… även om jag inte kan måla sen heller, så är det roligt, inspirerande, samma andas vänner… kreativitet… Nå just akvarellkurser och liknande finns väl i Helsingborg också, men inte just de här människorna…
Till ”kontoret” skulle jag också kunna åka- åtminstone så länge Macis finns kvar där… Enklast av allt. Det ligger ganska nära stationen.

Nej! Jag ångrar mig inte! Jag vill hem till staden där jag bott större delen av mitt liv, där jag har mina familjer. Två döttrar av tre. Ingenting slår det!
Och till mina gamla cykelvägar och strövområden.
Till det utbud, de sorters butiker som inte ens finns röken av i den här stan
Till mer människor runt omkring mig

Och så finns Väla och Ikea på cykelavstånd…
Och kommunens stora loppis…

Det kan bli lite för mycket natur ibland även för en introvert, hur vacker den än är. Men det här året med sin tystnad och vila har varit ren skär läkedom för mig. Och nu är det dags att gå vidare.

Jag längtar! Och jag vill ha en bil igen…

img_8357-liten

