Det var på tiden!

Att dom börjat rensa ut i sly-snårskogen! Kommunen alltså. Efter påtryckningar från mig och en granne, kanske nån mer, och bostadsbolaget.

Jag hade konstigt nog ingen riktigt bra bild på ”före”, men den här sommarbilden när jag försökte fota kossorna kanske kan ge en hum om hur tät grönska det var. Då såg man ingenting av dalen, ingenting av åsen och husen på andra sidan ån, och ingenting av vägen till åsen och gårdarna där. Och bara lite, lite av ängen där kossorna går.
Men de båda björkstammar som man kan skymta bland det gröna och närmast kameran, det är samma björkstammar som på nästa bild.

IMG_1986

SOM SAGT!

Jag har en granne som tagit trädgårdsmästeriet ett snäpp längre. Förutom nån sorts trädgård/privat odling – som ocskå täpper till sikten ut över ängen, om än snyggare än slyskogen  – kapar hon björkar lite hit och dit. Det här var i våras, sedan växte det ut grenar på toppen på den tjockare, vilka hon gallrade i lite hipp som happ. Såg ärligt talat inte klokt ut. Och den smalare hade hon också toppat nån gång, har hon själv berättat, och där kom det ett sidoskott. Skulle man kunna kalla det. Som en pomperipossa-näsa!

Här har kommunens röjarlag påbörjat sitt sågande. OBS björken längst till höger. Den måste också ha blivit toppad en gång i tiden. När vet jag inte och kan inte ens gissa mig till. Hur fort växer björkar egentligen? Så här i södra Sverige?

Nu faller det! Den ena risbusken efter den andra. Och titta titta! Nu kan man se den där huslängan. Minsann! OCH KOLLA BJÖRKEN!!! DEN SER INTE KLOK UT! Normala sydsvenska björkar växer inte så! Att det växer ut grenar är väl sin sak, men huvudstammen brukar vara rak. Och det finns en björk till alldeles vid hörnet vid gaveln på det här huset som är delad i två stammar sisådär ett par meter upp. Trädgårdsmästarinnan har bott här i 18 år. Kan björkar växa så fort? Hur har hon tänkt? Om det nu är hon i de här fallen också…

Sådärja! Nu börjar det likna nåt. Hoppas de tar bort stubbarna också. Fast… jag bryr mig inte. När det börjar knoppas här igen, bor jag inte kvar. Då har jag kommit tillbaka hem. När syrenerna blommar är jag långt härifrån. Åtta mil i alla fall…

SE!!! Lite utsikt! Men till sommaren täpper väl den där trädraden längre ner mellan två fält till utsikten. Är nog inte kommunens mark där nere. Antar den biten hör till nån av bönderna där borta.   But! I couldn’t care less…

Gaaaanschka schnyggt!!!! Men varför inte jämna till det hela, plantera lite blommor och sätt ut ett par bänkar!!! Kan få eftermiddagsol där och då. Sitta där och fika. Kanske rent av några grannar som ids träffas, sitta ner en stund och PRATA!!!!

Jodå! Åt andra hållet har det också blivit luftigt och ljust! Kanske växer det mindre mossa på tak och altaner sedan??? Skulle man kunna kalla för att få bonus på köpet.

Hoppas de också kommer att ta bort asken strax utanför min altan, samt den stora björken på hörnet. Det var dom jag ”anmälde” eftersom de står så nära huset. Så nära att det inte är kommunens mark utan bostadsföretaget. HA!

Men de kapade bort en hel del grenar… alltid något. Ljusare om inte annat…

