Söndag före julafton

Dagen har varit grå men det har inte regnat. Inte såvitt jag har sett, åtminstone. Jag kom iväg till Eurostop och Willys helt torrskodd, och tog det lite lugnt på vägen hem. En smärre omväg.

img_2251Ska försöka handla hem så lite som möjligt nu fram till flytten, men helt utan nyinköp klarar man sig inte. Och ruggigt nog så plockar man till sig både det ena och det andra, trots att det finns förnödenheter i skåpen. Idag stod det bland annat bananer, apelsiner, mandel och bakplåtspapper på inköpslistan.

Det ser nästan ut av det här som om det skulle blivit julbak i dag, men nej! Det skulle det inte! Inte nåt speciellt bak bara för att det är jul om en vecka. Det är bara det vanliga som kommer att utföras. Bröd och nåt till fikat, som varken är sött eller gräddigt.

Tål man varken vete eller nån form av mjölkprodukter, och dessutom vant sig av med att saker ska smaka sött, så får det bli andra lösningar.

Och bröd blev det, med bovete, kikärtsmjöl, mandel och annat i. en det hann in i fryset innan jag kom på att jag kanske skulle fotograferat det först. Så när som på ett par bitar…

Ätit spagetti med bön- och tomatsås till lunch, sett en halv film, sovit middag och läst några tiotals sidor ur Alkemisten.
Pillat med bloggarna, fixat lite med ett Helsingborgsfoto jag fick av stockholmsdottern (har så ruskigt få själv – än så länge), sorterat musik – och diskat.

Hur i hela friden blev det så mycket? Jag tycker jag mest har latat mig idag!

Fridens liljor, alla vänner! Snart är det måndag igen!

 

*Bilderna i galleriet är ett hopkok av gamla brödbak.

