Att ta kakan dit man kommer

Jag hamnade på kaffekalas i gamla Prästgården i går eftermiddag  och det var ett gäng av de där damerna som brukar hjälpa till med både det ena och det andra som hade bakat och stått i. Och det var riktigt småmysigt. Inget stort ”program” även om kyrkoherden kom efter ett tag och hade med sig ett litet sångblad. Med typ, Tipp tapp tipp tapp tippe tippe tipp tapp…

Så det satt ett ganska stort gäng damer (övervägande) och drack kaffe och åt hemmabakade struvor, klenäter, pariservåfflor och annat traditionellt. Vissa sorter som man inte ens sett röken av på år och dag. Sju sorter skulle det vara. Utöver grovdoppat. Och grovdoppat – för den som eventuellt inte vet – är alltså vetebröd.

Jag kan inte säga exakt mer vilka sorter det var, för jag gled ju liksom förbi den där delen av bordet med vanliga kakor, och koncentrerade mig på tallriken med glutenfritt. Och ser man på! Där fanns nåt jag kunde känna mig lyxig med! Hembakade chokladbiskvier!!! Vansinnigt goda. Jag tog en – och ett tag senare tog jag en till. Dom andra hade ju sju kakor – plus grovdoppa.
cookie-monster-clip-artOch det gick inte att undgå att känna att jag skulle sakna flera av damerna efter flytten. Den här byn är helt annorlunda än den stad den gränsar till. Och mer än så säger jag inte.

Nä jag tänkte inte på att fotografera. Inte denna gången heller… så bilden där uppe är på en äppelkaka jag gjorde nån gång.

8 Comments

    1. Inte behöver man nån läkardiagnos när nånting är så uppenbart. Ett dygn utan vete räckte för att förstå orsaken. Sen tog det förstås nån månad eller tt par innan alla symptom hade försvunnit. Dök tom upp saker som jag inte hade haft en aning om att det hörde ihop med vetet. Och det är inte glutenintolerans (celiaki) det är frågan om utan att jag inte tål vete alls.
      Det här är 15-16 år sedan nu.
      För övrigt kan man krasst räkna med att inte nån läkare kan nånting när det gäller mat/näring kontra hälsa. Dom kan tolka t.ex magnesiumbrist som depression. Och snacka inte om vilka underliga mediciner som skrivs ut för olika saker. Vad sägs om t.ex cytostatika mot lupus, när en kostsanering hade gjort susen. Utan gifter!!!! Eller psykofarmaka mot fibromyalgi! Har för mig en av dem egentligen var avsett för epilepsi! SJUKT!

      Gilla

      1. Tyvärr är det mycket som kan bli fel. Men jag tror på att det har gått mode i att inte äta gluten eller livsmedel med laktos så att ”alla” tycker sig vara överkänsliga. Det ställer till det för dem som verkligen inte tål dem. Lupus kan ju vara en livshotande sjukdom, så där förstår jag inte kostsaneringen, var det feldiagnos? Mycket kan vara tokigt men jag vet att många med fibromyalgi tycker att de blir hjälpta av en låg dos Saroten el. liknande, det handlar ju om att smärtsystemet är överkänsligt.

        Gilla

        1. Nej jag har inte fått diagnosen Lupus. Jag läste om det redan 2010, men fick en smärre chock nyligen när jag, från flera källor, fick reda på att man använder cellgifter för att lindra symptomen. Gifter som tar död på alla typer av celler, inte bara cancerceller! Det finns inget – av läkarkåren – känt botemedel. Inte för det heller.

          Däremot i en artikel nyligen läste jag om en flicka som slutat all medicinering för Lupus- mediciner hon bara blev sjukare av – och istället uteslöt olika födoämnen. De viktigaste där var vete, mjölkprodukter och raffinerat socker. Efter en tid, då hon successivt mådde allt bättre, blev hon helt besvärs- och symptomfri.

          Redan för flera decennier sedan skrevs det mycket om de ”tre vita gifterna”: raffinerat mjöl, socker och salt. Det håller fortfarande.

          Kruxet är väl att folk som försöker lägga om sin diet, endera ser det som en behandling under en period och sedan går tillbaka till sitt tidigare ätande, istället för att inse att det krävs en omläggning av kosten och att man ska hålla sig till det hälsosamma hädanefter – eller inte har tålamod och styrka att verkligen sluta äta vissa saker. Särskilt socker är ju en väldigt beroendeframkallande drog.

          En genomgripande kostomläggning skulle säkert ta hand om ett stort antal sjukdomar, och då slippa medicinering som bara gör läkemedelsbranchen rikare. För de gör ju inget för att vara snälla, eller för att folk faktiskt ska bli botade. Och dessutom är det ju så att skolmedicinen inte känner till vad som orsakar vissa sjukdomar. man går på de olika symptomen, det blir ett syndrom – såsom t.ex fibromyalgi. Men vi vet ju också att stress är en enorm bidragande faktor – vilket man också bara har en mängd mediciner för, inget egentligt botande

          Men kommenterande i en blogg är väl inte det bästa stället för en diskussion. Ämnet är alldeles för stort. Men mycket intressant!

          Om du är intresserad av ämnet mat – hälsa kan du t.ex. läsa Harvey Diamonds bok ”Lev utan smärta”. Finns bl.a. på Adlibris och säkerligen på biblioteket, och det finns en hel del annan litteratur i ämnet.

          http://www.adlibris.com/se/bok/lev-utan-smarta-artrit-fibromyalgi-matsmaltningsbesvar-kroniskt-trotthetssyndrom-huvudvark-lupus-och-mycket-mer-lar-dig-orsaken-till-dem-och-hur-du-ka-9788791953057

          Gilla

          1. Jag trodde inte att du hade lupus eller SLE som det också heter. Det förekommer säkert att man får fel diagnos och hittar bot mot de man egentligen led av. Jag håller med dig om att omläggning av kosten kan vara viktig och hjälpa en att få bättre hälsa. Jag äter själv inte socker och bara en rågsmörgås per dag oftast. Vad jag menade att det har blivit en sån hysteri kring mat överhuvudtaget, ena dagen ska man äta det och nästa dag något annat. Det är inte lätt att leva då.

            Gilla

          2. Det är sant! Det har blivit en smått överdriven hysteri åt det hållet. Men kanske inte helt fel att det rumsterar om i systemet. Det har definitivt varit en överdriven tro i att läkare är som en ”gud” som vet allting och alltid har rätt. Vilket inte heller är rätt.
            De styrs mycket av läkemedelsbolagens vinstsyften OCH att de faktiskt inte vet allt! Få vet nånting om kostens betydelse för hälsan.
            Och vi – rent generellt – har svårt för att ta ansvar för oss själva och lyssna på våra egna kroppar. Och vi luras av reklam och vinstintressen från matproducenter. Inte minst Monsanto och deras underleverantörer. Tvång att använda Round.up, kvicksilverbetat utsäde mm. Bin dör av sjukdomar och näringsbrist och med dem borta kommer vi att svälta ihjäl. Måtte det inte gå så långt!

            Nej det är inte lätt sortera bland all information. Man kan väl bara försöka så gott det går att äta ”ren” mat. Färska råvaror som man vet var det är odlat. Ekologiskt och svenskt så mycket det går.

            Gilla

          3. Nu ska jag dyka i säng. Men jag tror tyvärr att det fuskas hur mycket som helst med det som kallas ekologiskt också.

            Gilla

Kommentarer inaktiverade.