Så blev det vinter…

Det kom snö även här alltså. Och med den – som så ofta här på södra ändan av västkusten – ömsom plus ömsom minus, slabb och stor risk för halka. Efter att jag flyttat ska jag se till att ha sånt där som läkare och tandläkare på så nära håll som möjligt. För man vet aldrig när man kan behöva såväl den ene som den andre. Läkarstationen ligger nära, men hur är det med tandläkare? Förr fanns det en mottagning inte så långt ifrån där jag ska bo, men finns den kvar? Och om! Hurdan är tandläkaren? Är det goda vibbar där?

Det känns nästan som det värsta på ett sätt. Att tvingas skaffa mig en ny tandläkare efter flytten. Jag har blivit bortskämd med en suverän tandläkare. Han är inte bara skicklig, utan har en personlighet som får en att känna sig lugn och trygg. Liksom hela mottagningen har väldigt sköna vibbar och bjuder även på ett och annat skratt. Relativt behaglig tillställning alltså, när man sitter i den där stolen. Utan honom och sköterskorna när jag hade inflammationen och var tvungen göra en rotfyllning förra vintern, vet jag inte hur det hade gått.

Så hur kunna ersätta honom och tjejerna där?

IMG_6128

Hade en jättebra tandläkare i Helsingborg förr, men han gick i pension ungefär två år innan jag flyttade hit, så han finns ju inte kvar längre. Dessutom hade han mottagning nere i stan. Inte alls i närheten av där jag ska bo nu.

Kan bara hoppas på det bästa.

För övrigt – och inte hade jag en aning om att jag skulle skriva om tändläkare nu – så har jag börjat fundera över det där med tandkräm. Inte nog med att det tycks som om all tandkräm innehåller fluor, hur är det med de andra ingredienserna? Hur skadliga kan de vara? Om de nu är skadliga.

Tänker på det där med blottade tandhalsar. Ingen tycks kunna svara på varför det blir så. Har frågat flera tandläkare men ingen har kunnat svara.
Borstar vi tänderna för ofta? För hårt med för hårda borstar?

Flour har ju konstaterats inte alls är så bra som man har fått sig itutat, att det snarare gör tänderna sprödare på sikt, och är ett gift för kroppen i övrigt. Och hur är det med de andra kemikalierna som ingår? I vilken utsträckning tar det bort det naturliga skyddet i munnen som saliven och ph-värdet utgör.

Måste man över huvud taget ha tandkräm när man borstar tänderna? Smakar lite gott. Okej! Men gör det nåt för renligheten? Egentligen? Som slipmedel kan man ju ta lite salt. Om man vill.

(Och nu ska jag inte börja sväva ut i allt socker folk stoppar i sig. Klibbig mat som fräter etc. Naturfolk som äter naturlig mat har aldrig hål i tänderna. Läste jag nyligen.)

Uppväxt under femtio- och sextiotalet drabbades man ju av tandläkarnas nit att borra upp mer än som var nödvändigt för att fylla med amalgam, och senare uppleva fluorsköljingarna i skolan, och tack vare det (sic)  har många av oss nu tänder som brakar sönder då och då på grund av de där amalgamfyllningarna.

Tror inte jag har kvar nån amalgam alls i munnen nu längre, men gamla lagningar finns ju kvar. Som emellanåt måste förnyas. Och då kan man börja undra över de där kompositmaterialen.
Eller också ska man sluta tänka. Hur nu det ska gå till.

Och jo! Jag måste ringa tandis i morgon bitti eftersom en lagning ramlat bort i helgen. Lyckligtvis ingen stor, klarar nog få den fixad utan bedövning, men ändå…

2 thoughts on “Så blev det vinter…

  1. Ninna, ja vi tänker så olika du och jag- det är ju helt underbart egentligen! Jag är precis tvärtom med det mesta du skriver! Som tandkräm!! För mig är det helt otänkbart att borsta utan tandkräm….då kan man lika gärna vara utan! Har aldrig hört talas om att det sklle vara farligt. Amalgam- ja, det är ju en sak och det är man ju fylld av.
    Det skulle vara verkliget intressant att ta en tant som du och en tant som jag- och gå igenom våra kroppar- både fysiskt och psykiskt. TÄnk vad kul med det resultatet. Misstänker att en ”mellantant” vore det bästa!
    krampådig

    Gilla

    • Förlåt jag dröjt så länge med att svara. Gjorde det inte med en gång, och sen glömde jag.
      Det finns så otroligt mycket vi aldrig får reda på, särskilt om det är vinstintressen inblandade. Så det är nog inte fel att ifrågasätta en smula och fundera lite ibland. Och om vi håller oss till just tandcreme, bortsett från den friska goda smaken – vad gör tandcreme för tänderna som inte en tandborste utan tandcreme gör lika bra. För lite slipeffekt kan man använda lite salt. Mamman till en av mina vänner brukade blanda kalk, salt och lite pepparmyntsolja och borstade tänderna med. Jag vet inte om kalken har nån positiv betydelse för att stärka tänderna, men det blir i alla fall lite substans att gnugga runt i munnen med.
      Sen uppmärksammas det faktiskt mer och mer numera, hur mycket konstigheter och även giftiga ämnen som ingår i såväl hygienartiklar som mediciner. Och maten också numera, vilket väl är det ruggigaste av allt. För äta bör man. (Annars dör man.Äter gör man och ändå dör man.)

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.