Fjorton dagar

Två veckor kvar till flyttdagen. För tre månader sedan tyckte jag det var så länge. Nu är det bara fjorton dagar kvar och jag vet att de kommer att gå fort. Även om det inte känns så just nu.

Ute är det ömsom rysskyla, ömsom vårväder. Spänningen är hög hur det ska gå att köra över Hallandsåsen. Men än så länge är det inte någon snö, och inget som i nuläget tyder på att det ska komma någon snö heller. Måtte vädergudarna vara oss gunstiga! Både på lördagen när lastbilen ska föra oss söderut, och på onsdagen innan när vi ska ner och vara med på besiktning samt få nycklarna.
Vi – det är jag och Mac (kompisen). Han har bil. Han kör. Jag betalar. Hehe…

yellow_bird_png_clipart-72För övrigt har jag hört några talgoxars ti-ta, ti-ta ett par gånger under de senaste dagarna. Vart tog min barndoms tretaktare vägen? De där som sjöng ta-ta-ti, ta-ta-ti?

Det var miljön som förändrades. Livsbetingelserna blev hårdare för tretaktarna och de klarade inte den omställning som krävdes för att överleva. Men tvåtaktarna klarade det. Hur stor är förlusten? För arten som sådan och på sikt?

Människorasen är skyldig till mycken död och förstörelse av vår jord och livet på den. Både när det gäller djur och växter. Och betydligt värre har det blivit. Nu förgiftas även vi människor av den mat vi äter. Monsanto råder och giftet RoundUp sprutas på både det ena och det andra. Fluor i tandcremen, och suspekta kemiska ämnen i duschtvål och hudcremer. För att bara nämna ett uns av allt som kan ta kål på oss alla. 
Så inte utan att man ibland saknar 50-och 60-talet. Eller för den delen – tiden långt dessförinnan.
Inte bara för talgoxarnas skull.

Men nu är det flytt som gäller, och jag har fortfarande inte så mycket annat i huvudet. Drog ju ut spisen i förrgår och gjorde rent. Det var inte så besvärligt.
Idag har jag gjort rent fönstren. Också en enkel match. Bara in- och utsida, inget emellan.
Och monterat ner sista Ivar-hyllan.
I morgon har jag tänkt baka bröd…

2 Comments

Kommentarer inaktiverade.