Nu gäller det att hålla i sig

Jag har köpt en pappersbok. Visserligen en jag fann på Maxi till reapris, men likväl! En bok av papper, med pärmar och allt. Minns inte sist det hände. Har inte ens frossat i böcker från nåt loppis på länge. Inte i nån större utsträckning i alla fall. Inget som fyller en vardagsrumsvägg.

I och för sig har jag skaffat böcker från iBooks. Både gratis och såna jag betalat för. Men övervägande faktaböcker och en del klassiker. Har också lånat en och annan bok från biblioteket. Men på ganska många år har jag inte läst alls så mycket som jag gjorde förr. Till stor del kan jag utan lögn skylla datorn och Internet för det. Men största anledningen är utbrändheten. Kan man inte koncentrera sig på en text, så kan man inte. Och skrivandet försvann ju till största delen det också. Har inte riktigt kommit tillbaka det heller. Fantasi och idéer saknas. Men det kommer kanske när jag väl kommit på plats och landat ordentligt. Om det är nånting jag lärt mig under senaste dryga året, är att mental landning kan ta väldigt lång tid.

Och nu när jag flyttat, och ännu inte landat 😉 men väntar på att få målat och tapetserat så allt är en blandning av tomhet och röra, känns det ändå som om lusten att läsa har börjat spira. Så när jag i söndags strosade runt ett tag på Maxi och så småningom hamnade bland böckerna, fick jag den där härliga känslan man får när man köpt en kasse nya böcker och bara vill hem och sätta sig med dem och en mugg kaffe eller te och bara njuta.

Så, Bridget Jones, jag har börjat! Håller du så att jag forsätter? Början var väldigt rörig och rent ut sagt stressvimsig att läsa. Det har tagit sig lite nu, men kommer jag att läsa till slutet? Helmysigt annars att sitta där med en bok i handen, men saknar den inbyggda belysningen som iPaden har.

img_2401

15 Comments

        1. Jag har ju flyttat HEM!!! Där är skillnaden. Inte till nått nytt! Jag känner omgivningarna, staden, cykelvägarna. Var på St Olofskyrkan i går och där fanns fortfarande vänner. Två av mina tre döttrar bor i stan. Jag är HEMMA!!! 😀

          Liked by 1 person

          1. jag älskar den här stan. Önskar jag kunnat flytta tillbaka tidigare. Men bl.a. krävs tillräckligt med köpoäng. hehe

            Gilla

          2. Helt rätt! Ha en skön söndag! Här ska det visst regna större delen av dagen. Så inget cyklande. Förhoppningsvis ska jag få till nåt skrivande istället.

            Liked by 1 person

  1. Jag har kanske skrivit det förr: ljudböcker blev min räddning, har de senaste åren lyssnat på hundratals böcker och är glad igen efter att ha känt stor sorg när jag plötsligt inte klarade av att läsa längre. Nu kan även jag stundtals närma mig pappersböcker, varvade med det på semestern förra våren.

    Gilla

    1. Det var inte så lätt det heller, för mig. Att bara sitta still och lyssna en längre tid har nog aldrig varit min grej. Tankarna vandrar iväg. Men för länge sedan när jag städade bion, lyssnade jag en hel del på ljudböcker. Då gick det bra, oftast, när kroppen gjorde nåt rutinartat. Det har nog alltid varit lite så.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.