Har landat

… men studsarna efteråt vibrerar fortfarande.
Och det får de lov att göra så länge det behövs.

Och nej! Jag är inte alls färdig här. Vad nu ”färdig” innebär. Nån kan väl säga att det är när alla möbler är på plats, gardiner för fönstren, tavlor på väggarna och ordning i skåp och lådor. Så är det INTE här.

img_2420Det står inte längre några flyttlådor uppstaplade, varken fulla eller tomma. Alltid något. Soffan finns här, annars hade jag inte haft nånting att sova på, och gardiner är på plats för att förhindra insyn – och för att få det att verka en smula ombonat. Och jag hittar någorlunda de saker jag behöver. Under tiden.

Ja, jag väntar.
På renoveringen av rummet. Där ska målas helt och hållet. Tak, golvlister, runt fönstren. Det ska tapetseras, och jag har beställt att det ska läggas in parkettgolv istället för den fula plastmattan. Ekparkett.
Vill inte ha ett vardagsrumsgolv mönstrat som sten. Grått dessutom. En sån plastmatta kan ha sin plats i en hall – där det givetvis också ligger en sån.

img_2422Så jag jobbar för att det ska vara så lite möbler och prylar som möjligt när det ska målas och tapetseras, troligtvis ungefär i månadsskiftet februari-mars. Och ingenting alls får finnas på golvet, när parketten ska läggas. Så till dess måste soffan skruvas isär och ställas undan. I en etta. Där rummet upptar lite drygt halva ytan. Som nu ekar.
Var ska jag sova de nätterna?

Lite underverk här, tack!

img_2428Men det ordnar sig säkert! Allt annat har ju ordnat sig så bra, så då gör säkert den biten det också. Fördelen med den här lätt frustrerande väntetiden, är att jag kan fundera ordentligt på hur jag ska möblera sedan.
Mot vilken vägg ska jag ha bokhyllan? Vilken tur att det är Ikeas Ivar jag har! Platta paket! Bara att skruva ihop.
Åt vilket håll ska jag ha soffan vänd? Åt vilken sida ska schäslongen vara, höger eller vänster? Enklast behålla den som nu.
Och var ska sängen stå sen när jag köpt den?img_2430

Det finns knepigare problem. Till exempel att det är väldigt lite skåp och arbetsyta i köket, trots att golvytan är helt okay. Får plats med bordet och de båda stolarna, och kniper det kan nog ytterligare en eller två personer sitta där och fika. På pallar.

Även om man i praktiken troligtvis hellre fikar tillsammans inne i rummet. Men vill man så går det!

 

img_2432

Jag skruvade ihop en Ivar, placerade den i hallen och tryckte upp böckerna i den.
Skruvade också ihop en smal Ivar och satte i köket med ryggen mot städskåpet. Tryckte upp böckerna om mat där, och fick också in en minibyrå med kuvert, papper och liknande, samt skrivaren. I och med det fick jag undan de sista flyttkartongerna.

Resterande hyllplan väntar i en av garderoberna och resterande gavlar måste jag bära ut till förrådet, liksom de båda köksstolarna.

Det blir gjort lite grand varje dag

img_2424För övrigt så är kyl-fryset lite större än det jag hade i förra lägenheten, och har två plastlådor för frukt och grönt. Inte för att det räcker till. Kylen är ändå överfull med grönt när jag varit och handlat, men likväl! Bättre plats!

Och de andra problemen är till för att lösas. Kom på att jag inte behöver tre garderober som garderober. Två räcker. Den tredje kan jag skaffa fler trådbackar till och använda som förråd till både det ena och det andra.

Och det är en underbar lyx att ha egen tvättmaskin i badrummet.

img_2106

