Köper två böcker på Framtids loppis, men flyr snart därifrån. Lukten av gammalt överväldigar mig, ännu mer i avdelningen för prylar och pryttlar än i bokavdelningen av nån underlig anledning, och jag skulle inte vilja ha nånting.

Underligt att jag köpte böckerna ens. Beror väl på att jag, trots att det kanske inte ser ut så för närvarande, faktiskt är en bokmal.

Hade på cykelrundan sedan en vision om att ställa böckerna så där lite öppna, bladspretiga ute på bordet på altanen för att luftas, men inte långt efter att jag kommit hem började det vrålregna. Och först i går kväll, efter fyra dagar i min ägo, öppnade jag böckerna.

img_8625Först Alving. Luktar inte så det slår emot mig, men lite för mycket för att ägna den boken stunden före jag ska släcka och sova. Borde luftas – om det nu hjälper. Annars blir det läsa och göra mig av med efteråt.

En gång i tiden hade jag alla Alvings memoarböcker, och det är inte första gången jag önskar att jag hade dem kvar. Men när man måste rensa ut bland sina tillhörigheter, är nog det svåraste att välja vilka böcker man ska säga adjö till. Det finns andra jag också önskar jag hade behållit, men böcker blir väldigt tungt att kånka runt på när man flyttar, och jag har flyttat fler gånger än jag egentligen vill veta under de här senaste elva åren. Under hela mitt liv faktiskt…

Så compact living och böcker från iBooks och bibliotek är inte fel alls.

img_8627Atwood är okay, luktar nästan inte muggigt alls. Är ju betydligt nyare också, och jag känner att jag lätt skulle kunna försvinna in i den. Men inte just där och då, ögonlocken börjar falla ihop av sig själva. Istället, där och då, lägger ifrån mig glasögonen och båda böckerna, släcker lampan och somnar ganska snart.

Atwood har jag alltid gillat! Älskat skulle man väl till och med kunna dra till med. Och den här, Oraklet, har jag inte läst tidigare. Ska bli härligt att försjunka i den.

Ser fram emot en bokhelg.

 

5 reaktioner på ”Checkar av Framtid

  1. Låter underbart med en bokhelg! Längesedan jag hade det- just nu klarar inte knoppen av att koncentrera sig i några längre perioder….så att läsa en bok ( det bästa jag vet ) är uteslutet….
    Njut av helgen!
    kram

    Gilla

    1. Har märkt att jag klarar att läsa nu, men det svåra är att faktiskt ta boken och sätta sig med den. Blir gärna en film istället. 😉
      Ha en skön helg du också!

      Liked by 1 person

  2. Hej 👋
    Jag köper också böcker på div loppisar & just vädring av ”stinkisar” kan fungera, ibland. Spännande bokval du gjort & trevligt det låter med bokhelg. Jag måste hinna (prioritera) att läsa mer, jag bara måste.
    Trevlig helg/Jenny

    Gilla

    1. Till Framtid går jag alltså inte tillbaka fler gånger, trots att det ligger nära.
      Jag vill också läsa mer än jag gjort de senaste åren. Men har nog bättre ro till det nu.
      Tack detsamma, Jenny! 😀

      Liked by 1 person

Comments are now closed.