Nästa loppis

Erikshjälpen!
Fräscha fina lokaler! Helmysig cafeteria! Knökafullt med folk! Ingen ”gammallukt” alls! Allt kändes rent och fräscht!
Men varför in i h-e kunde jag inte ta upp iPhonen och ta några bilder! TÄNKTE INTE ENS PÅ DET! Möjligen för att det var just knökafullt med folk, och min rygg var inte att leka med? Antagligen. Eller dålig o-vana…

I vart fall hade jag i alla fall tagit mig det trots regnandet. Tack och lov inte ösregn, då hade jag nog väntat till en annan dag, men ändå såpass att det krävde regnbyxor och regnjacka. Avskyr regnkläder, men ibland är det nödvändigt.

Hur som så hade ischias/rygghelvetet sett till att jag var tvungen ge mig ut, (det brukar lätta när jag cyklar) annars kanske jag hade övervägt att göra den här turen lite senare på dagen. Men tanke på mängden besökare alltså. Misstänker att de flesta ser till att komma hit när stället öppnar klockan elva.

Men som sagt! Jag kom dit (3,74 km), fick av mig regnjacka, handskar osv, och larvade in i butiken. SNYGGT!!!! Cafeteria till vänster. Böcker… väldigt stor bokavdelning efter vad det verkade! Sneglade däråt, tänkte ”sen!” och gled rakt igenom. Om man nu kan glida iklädd 3 lager på benen, kängorna, fleecetröja ytterst-överst, väska över ena axeln till den andra, och cykelkorg med regnjacka, handskar osv i ena handen.
Hamnade bland kläderna och ett leende växte fram. Och en vänlig själ till expedit hämtade en korg på hjul åt mig…

Ja det behöver man väl inte orda så mycket om! Det blev både en jacka och en kofta. Och bakom nästa hörn hittade jag en ny väska till mig. Hade behövt kolla upp jeans/långbyxor också, men sådant måste definitivt provas, och vem vid sitt sinnes fulla bruk sätter igång att prova benkläder när man har 3 lager på benen! Cykelkorg med regnjacka och så vidare…

Sen efter en sväng genom gardiner, överkast, prylar, teknik (vete fasen vad allt var för nåt egentligen, har glömt) lampor, hushåll – väldigt mycket glas och sköra saker – vände jag tillbaka till BÖCKERNA! Och det första ögonen föll på var:


img_2504Karen Armstrongs ”Historien om Gud”.
Och med tanke på att jag helt nyligen tänkt att jag vill läsa en och annan bok av Karen Armstrong, så var ju beslutet sekundsnabbt. I korgen med den.

 


fullsizeoutput_2900

Fick sen syn på Keplers ”Paganinikontraktet”
På den tiden jag var mer aktiv (host host), läste jag ju en del av det som skrevs om Kepler, men har aldrig läst nån bok AV Kepler! Så det ska bli spännande att ta reda på vad jag tycker om den boken!


img_2503

Douglas Coupland tänkte jag på så sent som härom veckan! Men inte just den här boken, ”Hej Nostradamus”,  utan ”Alla familjer är psykotiska”. Den skulle jag väldigt gärna vilja läsa om, ja helst även ha i min bokhylla. Har förstås läst den här också. Även om det var länge sedan. Minns hans skrivstil som smått skruvad, men också rolig. Me like!


img_2502

Richard Wolffs Memoarer ”Rikitikitavi”
Måste man ju bara ha. Ingen tvekan alls!

 

 


img_2501

Och så en underhållande lättläst ChickLit! ”Mellan Raderna” av Jane Green.
Jag har tidigare läst några av hennes böcker – också ganska länge sedan – men minns dem som välskrivna, ganska roliga bladvändare. Lite Marian Keyes över dem!


(Hoppas nu bara att det här upplägget med böckerna i en rad nedanför varandra inte ger sig ut på vandring. Har åtminstone lagt strecket emellan varje… PILLJOBB!)


…. och nu i eftermiddags efter lunchen började jag läsa ”Mellan raderna”. Sen somnade jag. Men inte på grund av bokens kvalitet. Den ska jag fortsätta med.

Och jag borde egentligen inte köpa böcker nu. Inte än! Jag borde vänta tills renoveringen är gjord, parkettgolvet på plats, och bokhyllan hopskruvad!
Men! So what!!!! Jag ska ha nåt kul innan dess!

För övrigt hörde målaren av sig att han skulle höra av sig i mitten/slutet på nästa vecka. (?!?) Innebär det att det blir målning och tapetsering i veckan därpå? Håll tummarna!

Men varför i hela friden måste folk envisas med att hälla stinkande parfymerat sköljmedel i sina kläder!!! Softlan och allt vad de nu heter de värsta. Tur att jag har tvättmaskin, och att inget jag köpte var i ull. DEN läxan har jag lärt mig!

Det är femtielva miljoner gifter i sköljmedel, förutom den vidriga astmaframkallande, kli-i-ögonen, ont-i-huvudet… STANKEN!
Parfym! HA!!! Vads sägs om att lukta friskt och rent istället?

 

5 Comments

  1. I love all of your book selections, and the layout of yoru blog. I hope to keep coming by for more. Bare with me I am in college at the age of 50! Nice to meet you- Jackie USA.

    Gilla

    1. Thank you, Jackie! How nice of you to say so! I like this theme as well. The first a bit personal one WP has provide us with for a very long time.
      Oh i’m so glad your visiting me, and really enjoy reading your comments. I’m just a very very bad blogger (and writer) for the time being. But I intend to come back! I’m just ”letting go” of things and matters.
      And it’s never to late to learn new things.
      Nice to meet you too! – Ninna, Sweden

      Liked by 1 person

Kommentarer inaktiverade.