En del av mig skulle vilja ha en hel vägg med bokhylla fullproppad med böcker! Det skulle i så fall vara väggen mittemot fönsterväggen. Den långa. Men det går inte! För det går (nog) inte att ha sängen nån annanstans än där.

Väggen mitt emot soffan är ett alternativ. Visserligen kortare vägg, men möjligt!

Största kruxet med hel bokhyllevägg över huvud taget, är att min nuvarande bokhylla helt enkelt ser ut som blääääää. Har Ikeas Ivar, som är praktisk på många sätt och som jag älskat i många många MÅNGA år, men som har gulnat och tråkat till sig nåt enormt. Särskilt mot den nya neutralt beige tapeten jag valde, ser både tapeten och bokhyllan sjaskiga och smutsiga ut. Så länge jag hade rent vita väggar såg det alltmer gulnade furuträet helt okej ut.

Funderar på om det går att åtminstone fräscha upp Ivar med vit lasyr.

Blev förälskad i den här på Mio

En annan del av mig funderar på att ha så där super spartant möblerat. Stoppa in de böcker jag har bakom dörrar, på ett eller annat sätt, och inte alls ha nåt som sträcker sig upp mot taket. Mer än lite tavlor då. Och inte alls samla på mig massor med böcker igen. För närvarande har jag inte särskilt många, bara ca 4-4,5 hyllmeter, och för en bokälskare är ju det som en droppe i havet.

Å andra sidan har jag lyckats fylla mitt digitala bibliotek med ganska många exemplar, ca 350 st tror jag, och det är ju väldigt praktiskt! Man kan ha med sig ett helt bibliotek vart man är går – så länge man inte glömmer iPaden, iPhonen eller MacBooken.

Men det ger inte alls samma känsla som att ha en hel vägg…

Å tredje sidan har jag inte råd med vare sig det ena eller det andra nu. Oavsett om jag vill köpa ny hylla eller nåt annat. Och bör inte ens köpa loppisböcker för närvarande. Sängen kostade min buffert, men det är den förstås värd. (Och fick precis sms om att den blir levererad först vecka 17.)

Men drömma kan jag!!! 😀 Och behöver inte bestämma mig! Bättre ta det efterhand.

Det här är en gammal bild, förmodligen från 2013,  som visar delar av en gammal Ivar. Hade också tre st 80 cm breda delar fulla med böcker längs en annan vägg.

Lägenheten på bilden här borde jag inte ha flyttat ifrån – inte förrän nu när jag kom hem till Skåne igen förstås – för efter den hamnade jag ju i det där mögelhelvetet. Undrar om jag fortfarande har mögeltoxiner kvar i kroppen efter den tiden? Pernilla tjatade alltid om att det aldrig går ur…! Nääää… så kan det väl ändå inte vara… Men det var onekligen under tiden i mögellägenheten som jag började må allt sämre i kroppen… suck… vad skulle jag över huvud taget i den stan att göra!!!

10 reaktioner på ”Kan inte bestämma mig

  1. Den från Mio gillar jag med. Fast jag tycker den är för hög. Tror den skulle ge en känsla av att ta över om jag fått för mig att ta hem den. (Och om det funnits plats… 😉 )

    Gilla

    1. Jag hade kunnat tänka mig två i bredd på långväggen. Men det går nog inte. En etta bara och var ska då sängen stå… och så är det pengarna… får väl börja med att vitlasera min gamla Ivar

      Gilla

  2. Måla Ivar och fundera sedan om du ska skaffa fler böcker. Böcker är trivsamma att ha omkring sig. Vi behöver skaffa nya bokhyllor till vardagsrummet, har en inbyggd och behöver ha till en vägg till, men låter det ta tid. Böcker i kassar just nu.

    Gilla

Comments are now closed.