Tedags för frusna själar

Dessutom regnar det.

Men det kan faktiskt vara skönt! Jag har inget jag ska göra nån annanstans, och regnet gör att jag kan släppa känslorna av vill, borde och måste.

Vill, för att jag älskar och mår bra av att ge mig ut på cykelrundor. Borde/måste för att jag strävar efter att må bättre, få bättre kondition, ork och rörlighet – och helst också att över tid bli smalare och lättare.

Men ibland är det också väldigt gott att bara drälla omkring hemma, inomhus. Och – om och när vädret tillåter det – sitta på uteplatsen.

Hur som! Idag blir det nog en heldag inomhus.

I går hamnade jag i alla fall i soffan med en bok. Somnade förstås först men sov lyckligtvis bara nån halvtimme-trekvart. Sen läste jag ett kapitel ur Carlos Castanedas ”The teachings of don Juan – a yaqui way of knowledge”. Den första boken i den serien.
Har läst den en gång i tiden på svenska, och hade till och med fem-sex av böckerna som pocket. Men de försvann på vägen genom livet och när jag för ca två-tre år sedan sökte efter dem, hittade jag dem bara på nätet, på engelska. Men det går ju bra det med. Och fick tag på nästan alla delar så nu står det åtta i bokhyllan och ligger en på soffbordet.

Men eftersom typsnittet är en smula småttigt och kapitlen ganska långa är det lite trögt att läsa, så jag plockade efter det där kapitlet fram laptopen och öppnade iBooks. Har en del utdrag av böcker liggandes där som väntar på mig. Vad jag landade med i går var en bok jag för ett bra tag sedan blev tipsad om via K. M. Weilands podcast – Helping writers become authors. (Vilken jag inte har lyssnat på på evigheter…) Men boken ifråga lånade jag först hem som e-bok från bibblan – i svensk översättning – och fullkomligen ÄLSKADE!

Författaren heter Cheryl Strayed och boken heter ”Wild” eller helt enkelt ”Vild” på svenska. Finns hos Bokus och AdLibris både på svenska och engelska samt även på iBooks. Förstås! Där jag alltså har ett utdrag på engelska. Så nu är jag lite i beråd här om jag ska köpa den på engelska eller svenska, men det blir nog på engelska. Det är ändå nåt speciellt att läsa en bok i original, när man nu ändå kan språket.

Hur som, blev jag alldeles tagen av den och i stort sett sträckläste. Och kände nu när jag började läsa utdraget att jag helt enkelt vill ha den, vill kunna läsa den fler gånger om jag känner för det.

Men varför som digital bok och inte som IRL? Tja, det kan jag nog inte svara entydigt på. För att e-böcker av varierande slag inte tar upp nån fysisk plats? För att man kan ha den med sig vart man än går? Läsa på iPhonen, iPaden och nån av datorerna?

Men tänk om hela den tekniska utvecklingen rasar ihop? Om allt vad IT och Internet heter kraschar? Då kan man ju inte läsa sina e-böcker!
Tja! I så fall har man nog helt andra saker att tänka på och ägna sig åt än att läsa. Över huvud taget.


Här är den officiella beskrivningen av Vild.

När Cheryl Strayed är tjugotvå år rasar hennes liv samman. Hennes mamma, som bara är drygt fyrtio år gammal, insjuknar oväntat i en agressiv cancer och avlider hastigt. Hennes ursprungsfamilj, brodern, styvfadern, splittras och tappar sakta men säkert kontakten. Cheryl flyr vardagen och sin man, inleder affärer med en rad olika män varav en är narkoman och snart går också hon på heroin. Hennes äktenskap kraschar naturligtvis. På några få år har hon förlorat allt. Framför allt tron på sig själv. Men någonstans i en spiral som bara pekar neråt föds idéen om att under tre månader lämna allt och ge sig ut på en vandring från Mexiko till den kanadensiska gränsen. Leden heter Pacific Crest Trail, är knappast mer än ett streck på kartan och verkligen ingenting för amatörer. Vild handlar om denna livsavgörande färd. Cheryl går ensam genom snö och öknar, i för små kängor och med för tung ryggsäck, och möter skallerormar, björn och andra vandrare – de som blir vänner för livet, och de som vill utnyttja att hon är en ensam kvinna. Hon begår alla fel man kan tänka sig, men lär sig av misstagen och långsamt mognar insikten om att hon nog kan börja tycka om sig själv igen.

Mot alla odds kämpar Strayed på under den hundra dagar långa vandringen som först bryter ned henne, men gör henne starkare och slutligen hel igen. Vild är en drabbande skildring av en ung kvinnas kamp med sig själv.

