Mikaeli marknad och svamputställning

Klart jag tittade på mer än svamp under söndagens besök på Fredriksdal. Men jag stannade inte kvar på marknaden så länge som jag hade tänkt mig. För mycket folk för min smak. Förmodligen hade det varit roligare om jag hade haft nån med mig, men att som nu ensam slingra sig fram genom folkmassorna, mellan femtielva miljoner stånd, och dränkas av matdofter från alla håll och kanter – det blev lite för mycket till slut.

Men jag var inne på Grafiska museet och i Kulturmagasinet, tittade på en svamputställning och på ponnyridning, men hoppade över griskultingarna för de hade jag tittat på dagen innan. Så småningom satt jag på en bänk i solgasset, tittade på folk och fä i största allmänhet, och hade det gott.

Ärligt talat – det värsta var nog höfterna och benen. De var inte alls glada över allt promenerande i parken först på lördagen och sen på söndagen också.

När jag ett tag senare hade kommit hem, var det först en sen lunch som gällde, och jag trodde jag efter det skulle landa i solen på uteplatsen med boken. Men det blev faktiskt soffan jag landade i istället. Och en dryg timmes snarkande. Resten av dagen var jag fortfarande helt utslagen.

Men några bilder fick jag med mig från svamputställningen, trots folkträngsel och dålig belysning. Mysbelys i den gamla byggnaden, skulle jag vilja kalla det. Så inte är det några bilder att stoltsera med precis, men det spelar ju ingen större roll.

Och jag skäms inte över att jag inte iddes stå i lång kö för att köpa Fredriksdals-odlade äpplen för 25 kr kilot. Eller äppelcider… eller polkagrisklubba… eller smörgåstårta… eller korv… eller grillat… eller hembakat bröd… eller hemvävt, hemstickat, hemsnickrat, silversmide… eller… puh… et cetera, et cetera… Så det så…

